Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan IPA Kelas IV SD

Ila Israwaty(1*), Nurul Mukhlisa(2), Bahar Bahar(3), Intan Salsabila(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Sawerigading Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.45344

Abstract


This study objectives to improve students learning processes and students achievement in science content of grade IV UPT SD Negeri 2 Rappang. Qualitative research approach with the type of classroom action research (PTK). The implementation of the action consists of planning, implementation, observation, and reflection. The percentage level of the process and student learning achievement is known through the results of observation sheets and evaluation tests in each cycle. The subjects of this research are teachers and grade IV students in the 2022/2023 school year totaling 20 students. The results of the first cycle research on the teacher aspect obtained C qualifications, the student aspect C qualifications, and the results of the student evaluation test C qualifications. The results of the implementation of cycle II on the teacher aspect obtained qualification B, the student aspect qualification B, and the results of the student evaluation test qualification B. The conclusion of this research is that by applying the Project Based Learning (PjBL) learning model can improve the process and learning achievement of students in the science content of grade IV UPT SD Negeri 2 Rappang.


Keywords


Learning Outcomes; Learning Models; Project Based Learning (PjBL); Science Content.

Full Text:

PDF

References


Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/KTI). PT Kharisma Putra Utama.

Ardiawan, I. K. N., & Wiradnyana, I. G. A. (2020). Kupas Tuntas Penelitian Tindakan Kelas (Teori, Praktik, dan Publikasinya). Nilacakra.

Depdiknas. (2021) Peraturan Pemerintah No.57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Djamarah, B. dan Aswan, Z . (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Hewi, L, Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil Pisa(The programme for international Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Anak Usia Dini. Jurnal Golde Age, Universitas Hamzanwadi, 4(1), 30-41.

Jagantara, I. W. M., Adnyana, P. B., & Widiyanti, N. P. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Biologi Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SMA. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(1), 1– 13.

Mahardika, K., & Widiastuti, N. L. G. K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Muatan IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Kelusa. WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Univesitas Dwijendra, 13(1), 29–36.

Majid, A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: Aksara Timur.

Permendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Simatupang, H., & Purnama, D. (2019). Handbook Best Practice Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: CV. Pustaka Media Guru.

Suciani, T., Lasmanawati, E., & Rahmawati, Y. (2018). Pemahaman Model Pembelajaran Sebagai Kesiapan Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Tata Boga. Media Pendidikan, Gizi, dan Kuliner, 7(1), 76–81.

Supartin, S., Paramata, D. D., Iskandar, A., Jahja, M., Yusuf, M., & Setiawan, D. G. E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Suhu dan Perubahannya. Educatio: Junal Ilmu Kependidikan, 17(1), 31–40.

Sultan, A. S., Salam, R & Irawan D., B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Koperatif Tipe Time Token Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 4(3), 211-215.

Patta, R & Novianti, R. D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 Ta’Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 1(1), 40-49


Article Metrics

Abstract view : 248 times | PDF view : 55 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ila Israwaty, Nurul Mukhlisa, Intan Salsabila

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya