Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas V

Khaerunnisa Khaerunnisa(1*), Hartoto Hartoto(2), Sulfana Sulfana(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.45045

Abstract


This study aims to describe the pedagogical competence of class V teachers of SDN 1 Manjalling, Kecamatan Bajeng Barat, Kabupaten Gowa, an overview of PPKn learning outcomes of grade V students of SDN 1 Manjalling, West Bajeng District, Gowa Regency and a significant relationship between teacher pedagogic competence and PPKn learning outcomes of grade V students of  Kecamatan Bajeng Barat, Kabupaten Gowa. This research is a quantitative approach. Data on pedagogic competence were obtained through questionnaires or questionnaires collected from all students of class V. While the learning outcomes of PPKn students were obtained through documentation in the form of odd semester test documents in class V students.


Keywords


Learning Outcomes; Teacher Pedagogic Competence, Perception Students.

Full Text:

PDF

References


Agung, D. A. G. (2021). Pembelajaran Sejarah Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(1), 1.

Arikunto, S. & Cepi. (2014. Evaluasi Program Pendidik. Bandung: Bumi Aksara.

Ariyanto, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 133.

Aulia, A. R., & Yulianti, A. L. (2019). Pengaruh City Branding “a Land of Harmony” Terhadap Minat Berkunjung Dan Keputusan Berkunjung Ke Puncak, Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(3), 71.

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60.

Depdiknas. (2005). Undang-undang Republik Indonesia Momor 12 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.

Dewiyana, H. (2006). Kompetensi dan Kurikulum Perpustakaan: Paradigma Baru dan Dunia Kerja di Era Globalisasi Informasi. Pustaha: Jurnal Studi Perpustakaan Dan Informasi, 2(1), 22–31.

Jumardan, Yuniawan, T., & Handayani, D. S. S. (2021). Pendekatan Saintifik Melalui Strategi Pembelajaran Kooperatif tipe Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 532-540. https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/23240/11908

Morissan. (2012). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Prenada Media Group

Mulyasa. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Selatan, K., & Rakha Amuntai, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.

Sembiring, R. B., & . M. (2013). Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 6(2), 34–44.

Setiawati, S. M. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 35(1), 31–46.

Silviana Nur Faizah. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2).

Sudjiono, Anas. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2015). Metode Penenlitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syamsuddin. (2017). Statistik (Suatu Pengantar dan Dasar-dasar Statistik). Watampone. Fakultas Ilmu pendidikan. Universitas Negri Makassar.

Syaparuddin, S, & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42.


Article Metrics

Abstract view : 85 times | PDF view : 26 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 khaerunnisa khaerunnisa, Hartoto Hartoto, Sulfana Sulfana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya