Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas V
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.45045
Abstract
This study aims to describe the pedagogical competence of class V teachers of SDN 1 Manjalling, Kecamatan Bajeng Barat, Kabupaten Gowa, an overview of PPKn learning outcomes of grade V students of SDN 1 Manjalling, West Bajeng District, Gowa Regency and a significant relationship between teacher pedagogic competence and PPKn learning outcomes of grade V students of Kecamatan Bajeng Barat, Kabupaten Gowa. This research is a quantitative approach. Data on pedagogic competence were obtained through questionnaires or questionnaires collected from all students of class V. While the learning outcomes of PPKn students were obtained through documentation in the form of odd semester test documents in class V students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung, D. A. G. (2021). Pembelajaran Sejarah Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 4(1), 1.
Arikunto, S. & Cepi. (2014. Evaluasi Program Pendidik. Bandung: Bumi Aksara.
Ariyanto, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 133.
Aulia, A. R., & Yulianti, A. L. (2019). Pengaruh City Branding “a Land of Harmony” Terhadap Minat Berkunjung Dan Keputusan Berkunjung Ke Puncak, Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(3), 71.
Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60.
Depdiknas. (2005). Undang-undang Republik Indonesia Momor 12 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.
Dewiyana, H. (2006). Kompetensi dan Kurikulum Perpustakaan: Paradigma Baru dan Dunia Kerja di Era Globalisasi Informasi. Pustaha: Jurnal Studi Perpustakaan Dan Informasi, 2(1), 22–31.
Jumardan, Yuniawan, T., & Handayani, D. S. S. (2021). Pendekatan Saintifik Melalui Strategi Pembelajaran Kooperatif tipe Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 532-540. https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/23240/11908
Morissan. (2012). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Prenada Media Group
Mulyasa. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Selatan, K., & Rakha Amuntai, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.
Sembiring, R. B., & . M. (2013). Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 6(2), 34–44.
Setiawati, S. M. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 35(1), 31–46.
Silviana Nur Faizah. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2).
Sudjiono, Anas. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2015). Metode Penenlitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syamsuddin. (2017). Statistik (Suatu Pengantar dan Dasar-dasar Statistik). Watampone. Fakultas Ilmu pendidikan. Universitas Negri Makassar.
Syaparuddin, S, & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42.
Article Metrics
Abstract view : 130 times | PDF view : 29 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 khaerunnisa khaerunnisa, Hartoto Hartoto, Sulfana Sulfana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: