Analisis Peran Guru Dalam Motivasi Siswa Kelas V SDN Sarirejo 03

Maulina Rizky Faradine(1*), Wawan Shokib Rondli(2), Lovika Ardana Riswari(3),

(1) University Muria Kudus
(2) University Muria Kudus
(3) University Muria Kudus
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i2.44044

Abstract


The purpose of this study was to find out how the role of the teacher in increasing student learning motivation in learning at SDN Sarirejo 03 Pati Regency. This study uses a qualitative approach with a case study type of research. This research will be conducted at SD Negeri Sarirejo 03 by taking teachers and students as research subjects. The results of this study indicate the teacher's role in motivating student learning to learn optimally. The role of the teacher includes the teacher as a facilitator, the teacher provides learning facilities with the help of textbooks, LKS besides that the teacher makes use of the surrounding environment or technological developments, the teacher as a motivator the teacher motivates by giving rewards such as starboards, if there are students who are not enthusiastic about learning the teacher visits the place students sit, the teacher as a trigger, the teacher uses scientific learning methods and problem solving, and the teacher as an inspiration, the teacher creates a conducive atmosphere by designing rules and prohibitions and sanctions that have been agreed upon by the teacher and students.


Keywords


Motivation To Learn; The Role Of The Teacher; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.

Fatimah, S. (2020). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah btidaiyah Ma'arif Kediwung Mangunan Dlingo Bantul. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 9(1), 165-188.

Hapsari, F., Desnaranti, L., & Wahyuni, S. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Selama Kegiatan Pembelajaran Jarak Jauh. Research and Deleopment Journal of Education, 7(1), 193-204.

Hasfira, & Marelda, M. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Siswa Pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(1), 80-84.

Idzhar, A. (2016). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221-228.

Karim, K. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kota Ternate Selama Pembelajaran Online. Jurnal Edukasi, 19(2), 171-182.

Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028-1034.

Khoirinnida, Y., & Rondli, W. S. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Tematik di Era Pandemi Covid-19. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 21(3).

Khoirinnida, Y., Rohmah, I. N., & Rondli, W. S. (2022). Implementasi Penguatan Karakter Mandiri Dalam Pembelajaran Tematik Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas V Sd Negeri 3 Baturagung. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(1), 26-31.

Kurniawan, H., Oktavianti, I., & Riswari, L. A. (2022). Penyebab Kesulitan Dalam Belajar Siswa Di Desa Bendanpete Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(2), 81-86.

Limbong, O. P., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Kesiapan Pelaksanan Pembelajaran Tatap Muka Di SMK Negeri 2 Toraja Utara Pada Masa Pandemi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 37-45.

Marwa. (2020). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas IV Pada Masa Pandemi Covid-19. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 215-227.

Mas, S. R. (2013). Hubungan Kompetensi Personal dan Profesional Guru dengan Motivasi Belajar Siswa di SMKN 2 Kota Gorontalo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 19(2), 212-219.

Meleong, L. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Misnatun, M. (2019). Ragam Perspektif Profesi Guru. Tafhim Al-'Ilmi, 10(2), 88-107.

Mulyasa, E. (2009). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja.

Pratiwi, I. A., Kanzunnudin, M., & Rondli, W. S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Berbasis Multikultural. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 65-69.

Rosdakarya. Sari, D. N., Alfansuri, F. N., Aini, R. Q., Kapit, M. N., & Wulandari, A. T. (2021). Kesiapan Pembelajaran Tatap Muka Dan Kesehatan Mental Siswa Sekolah Dasar Akibat Pembelajaran Daring. Journal of Multidisciplinary Studies, 5(2), 345-362.

Sari, W. N., Murtono, & Ismaya, E. A. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Kelas V SDN Tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 2255-2262.

Uno, H. B. (2019). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Rondli, W. S., Fathurohman, I., & Nurcahyo, A. D. (2014). Aplikasi Hukum Perlindungan Anak Melalui Pembelajaran Multilingual Berbantuan Film Animasi Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional, 129-136.

Sardiman, A. M. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.

Suhaemi, A. N., Laurenza, D., Pandu, F. B., & Abhista, D. P. (2020). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Daring di Era pandemi Covid-19. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin (Vol. 3).

Syahroni, S. (2017). Peran Guru Fiqih Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqh Di Mtsn 2 Pesawaran Tahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Widyastuti, T., & Putra, E. D. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Kelas V SDN 004 Sei Beberas Hilir kecamatan Lubuk Batu Jaya Kabupaten Indragiri Hulu. Qalamuna-Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 349-358.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243.


Article Metrics

Abstract view : 108 times | PDF view : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 maulina rizki faradine

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya