Peran Permainan Tradisional terhadap Karakter Kepemimpinan Anak Usia 10-12 Tahun
(1) Sanata Dharma University
(2) Sanata Dharma University
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i1.41027
Abstract
The research aimed to develop a traditional game-based leadership character education manual for 10-12 year olds. This research involved 10 teachers from various regions, 10 validators, and 8 children aged 10-12 years. The results of the study showed that 1) the character education handbook was developed using the ADDIE stages; 2) The quality of the manual showed a score of 3.90 (scale 1-4) in the category "Very good" and "no need for revision"; 3) The guidebook had an effect on the character of leadership. The mean score at the end (M = 3.7625, SE = 0.6797) was higher than the mean score at the beginning (M = 2.0500, SE = 0.8660). Significance test t (7) = 14.616; p < 0.05. The level of influence in the "big effect" category, namely r = 0.98, meant that the guidebook could explain 96.83% of the variance changes in leadership character. The effectiveness level of the N-gain score was in the "High" category or 87.82%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amania, M., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional sebagai Upaya Mengembangkan Karakter Adil pada Anak 9-12 Tahun. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, Volume 8 n(p-ISSN 2338-980X), 237 – 251.
https://journal.upy.ac.id/index.php/es/article/view/1230
Astuti, N. D., & Nugrahanta, G. A. (2021). Pengembangan Buku Pedoman Permainan Tradisional untuk Menumbuhkan Karakter Kebaikan Hati Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 04 (2), 141–155.
Baidowi, A. (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303–322. https://jie.iain-jember.ac.id/index.php/jie/article/view/31
Basir, A., & Ramadan, W. (2017). Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Melalui Sekolah Alam (Studi Kasus di Sekolah Dasar Alam Muhammadiyah Banjarbaru). Jurnal Studi Gender dan Anak, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12372.55687
Burhaein, E. (2017). Aktivitas Permainan Tradisional Berbasis Neurosainslearning Sebagai Pendidikan Karakter Bagi Anak Tunalaras. Jurnal SPORTIF : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 3(1), 55. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v3i1.580
Fauzan, F., & Al Millah, A. A. (2018). Hubungan Antara Metode Outbound Training dengan Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Kelas V di SD Sekolah Alam Bintaro. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 53. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i1.2497
Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164
Jensen, E. (2008). Brain Based Learning Pembelajaran Berbasis Kemampuan Otak Cara Baru dalam Pengajaran dan Pelatihan. Pustaka Belajar.
Joko, T. (2018). Implementasi Manajemen Organisasi Siswa Intra Sekolah Sebagai Strategi dalam Pengembangan Kepemimpinan Siswa SMP Negeri 2 Sukadana. Jurnal Lentera Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 3(1), 71–86.
Krisdaniastutik, F. (2016). Pendidikan Karakter Anak (Character Building) Melalui Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Kecerdasan Anak Usia Dini. In Pendidikan (Vol. 4).
Kusumawati, O. (2017). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Siswa Sekolah Dasar Kelas Bawah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4, 124–142.
Lestari, T. A. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Bagi Anak Jalanan (Studi Kasus di Rumah Singgah dan Belajar Diponegoro). JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 2(1), 96. https://doi.org/10.26858/jkp.v1i2.5277
Marzoan, H. (2017). Permainan Tradisional. In An.Nafs (Vol. 2, Nomor 1, hal. 62–82).
Muliadi, S. J. (2021). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Penerapan Pendekatan Permainan Hijau-Hitam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lari Cepat ( Sprint ) Siswa SD. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 553–564.
Nafisah, E., Rengganis, I., & Riyadi, A. R. (2017). Penerapan Model Kooperatif Strategi Rolling Leader untuk Meningkatkan Sikap Kepemimpinan Siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1–12. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v2i2.13255
Nugrahanta, G. A., Pamardi, E. H., Suparmo, P. M., Relita, H., Sekarningrum, V., Swandewi, N. K., & Tyas, F. (2022). Pengaruh Program Literasi berbasis Pendekatan Montessori terhadap Karakter Integritas Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. 8(2), 169–180.
Nugraheni, B. R., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional Guna Menumbuhkan Karakter Toleran Anak Usia 6-8 Tahun. Taman Cendekia, 05(01), 593–607.
Oktaviani, S. (2021). Permainan Tradisional Ular Tangga Raksasa Sebagai Wahana Pendidikan Karakter. 5636(4), 129–135.
Oktiani, E., Hanifah, N., & Aeni, A. N. (2017). Penerapan Metode Sosiodrama bermedia bando desa untuk meningkatkan hasil belajar dan leadership skill. Jurnal pena ilmiah, 2(1), 2051–2060. ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/download/3566/pdf%0A%0A
Peterson, C., & Seligman, M. E. . (2004). Character Strenghts and Virtues. New York: Oxford University Press.
Purwaningsih, E. (2006). Permainan Tradisional Anak, Salah Satu Khasanah Budaya yang Perlu Dilestarikan. Indian Economic and Social History Review, I(1), 40–46.
Rahayu, D., Hamid, S. I., & Sutini, A. (2018). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 129–136. https://doi.org/10.17509/cd.v7i2.10527
Ramadhani, Y. P., Guru, P., Dasar, S., Kristen, U., Wacana, S., & Sosial, K. (2020). Model Permainan Tradisional. 4, 248–255.
Rohendi, A. (2020). Pengaruh Outdoor Education dan Kepramukaan terhadap Social Skill dan Leadership Siswa SMAN 2 Ciamis. Jurnal Keolahragaan, 6(1), 14. https://doi.org/10.25157/jkor.v6i1.4921
Sekarningrum, H. R. V., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional Untuk Karakter Kontrol Diri Anak Usia 6-8 Tahun. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 8(2), 207–218. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1158
Shoimah, L., Sulthoni, & Soepriyanto, Y. (2018). Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Sekolah Dasar Lailatus Shoimah, Sulthoni, Yerry Soepriyanto. Jktp, 1(2), 169–175.
Wahyuni, I. W., Muazimah, A., & Misda. (2020). Pengembangan motorik kasar anak melalui permainan tradisional. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(1), 61–68. https://doi.org/10.23887/paud.v8i1.24307
Widyana, T. C., & Nugrahanta, G. A. (2021). Peran Permainan Tradisional terhadap Karakter Empati Anak Usis 6-8 Tahun. Jurnal Basicedu, Volume 5 N(p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147), 5445–5455. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1585
Widyoko. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Belajar.
Wijayanti, A., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul dengan Lima Permainan Tradisional Guna Mempertajam Hati Nurani Anak Usia 9-12 Tahun. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 90–103. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i2.5280
Yusuf, B. B. (2018). Konsep dan Indikator Pembelajaran efektif. 2018.
Zulkarnain, Z. (2015). Pendidikan Kognitif Berbasis Karakter. Tasamuh, 12(2), 189–203. https://media.neliti.com/media/publications/41851-ID-pendidikan-kognitif-berbasis-karakter.pdf
Article Metrics
Abstract view : 20 times | PDF view : 7 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Linda Chrismantari, Gregorius Ari Nugrahanta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: