Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Model Treffinger Pada Siswa Kelas V SDN 024 Limau Manis

Putri Rizka Larahati(1), Iis Aprinawati(2), Rizki Ananda(3), Putri Hana Pebriana(4*),

(1) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(3) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(4) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i1.38584

Abstract


. This research is motivated by the low creative thinking ability of fifth grade students at SDN 024 Limau Manis. The subject of this researchis the fifth grade studenst of SDN 024 Limau Manis, totaling 9 students with 6 male students and 3 famale students. The results of this study can be concluded that the creative thinking ability of fifth grade students at SDN 024 Limau Manis has increased in each cycle. Whre the percentage results in cycle I meeting I reached (44%) and in cycle I meeting II increased to (55%) while in cycle II meeting I it reached (66%) and in cycle II meeting II it increased to (88%). Thus it can be concluded that using the Treffinger model can improve students creative thinking skills in class fifth grade students at SDN 024 Limau Manis.


Keywords


Creative Thinking Skills; Treffinger Models; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–8.

Aprinawati. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Sinektik Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Dan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Arikunto, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Kalimah, S., Wijayanto, A., & Maryono. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Mutu PembelajaranPeserta Didik Sekolah Dasar Pada Era New Normal. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Imu Kependidikan, 5(3), 536.

Pebriana, P. H., & Zulkifli, Z. A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching And Learning) Dapat Meningkatkan Hasil Belajarsiswa Pada Pembelajaran IPS Kelas IV SD. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar.

Selegi, S. F. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa PGSD Dalam Mendesain Soal Tes Bentuk Uraian Untuk Meningkatkan Soft Skills Mahasiswa. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 217. https://doi.org/10.26858/jkp.v3i3.10220

Surya, Y. F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 154–163.


Article Metrics

Abstract view : 101 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Putri Rizka Larahati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya