Analisis Kompetensi Pedagogik Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran Berbasis Blended Learning di Sekolah Dasar

Purwono Purwono(1*), Novi Sagita Arianti(2), Ramdhan Witarsa Witarsa(3), Molli Wahyuni4(4),

(1) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(3) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(4) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i2.37118

Abstract


This study aims to describe the pedagogic competence of teachers in implementing blended learning-based learning in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative research method, with preparatory steps, field work, and data analysis. The data sources were all 24 teachers of SDN 001 Salo, consisting of 3 male teachers and 21 female teachers. The data collection technique used is teacher pedagogic competency analysis and observation. The research instrument used was the teacher's pedagogic analysis sheet and the observation sheet for the implementation of blended learning-based learning. The data analysis technique was carried out using qualitative data analysis techniques. The results showed that the teacher's pedagogic competence seen from the teaching experience was at a good level. The teacher's pedagogic competence in implementing blended learning-based learning is at a good level. The conclusion of this study is that the teacher's pedagogic competence in implementing blended learning-based learning is at a good level. Elementary school teachers need continuous training and mentoring in order to maintain and improve their pedagogical competence.

 


Full Text:

PDF

References


DAFTAR RUJUKAN

Akhmadi, A. (2021). Penerapan Blended Learning dalam Pelatihan. Jurnal Diklat Keagamaan, 15(1), 78–87.

Ambarita, A., Darsono, Rochmiyati, & Septiawan, D. (2019). Pembentukan Kompetensi Pedagogik dan Profesional Guru SD melalui Hybrid Learning pada Pendidikan Profesi Guru Dalam Jabatan. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 68–81.

Hatta, H., M. (2021). Penggunaan Blended Learning Menyongsong Pembelajaran Tatap Muka. Julak: Jurnal Pembelajaran & Pendidik, 1(1), 145–150.

Kurniasari, A., Pribowo, F., S., P., & Putra, D., A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah (BDR) selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 1–8.

Lestari, A., A., & Supriyanto. (2021). Pengaruh Blended Learning dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Prestasi Siswa di SMA Negeri Olahraga Sidoarjo. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(03), 566–577.

Lestaringsih, E., D. (2017). Pengembangan Model Problem Based Learning dan Blended Learning dalam Pembelajaran Pemantapan Kemampuan Profesional Mahasiswa. Jurnal Lite, 13(2), 105–121.

Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 67–76.

Pratiwi, Y., Parijo, & Warneri. (2020). Penerapan Model Blended Learning untuk Meningkatkan Performansi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–10.

Salam, S., Yarmani, & Sutisyana, A. (2021). Analisis Kompetensi Guru Penjas dan Hasil Belajar Siswa dalam Penerapan Model Pembelajaran Distance Learning di SMPN Se-Kecamatan Argamakmur. Sport Gymnastics: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(2), 240–248. https://doi.org/10.33369/gymnastics

Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 100–110.

Syahid, A., A., Hernawan, A., H., & Dewi, L. (2021). Kompetensi TIK dalam Pembelajaran Bauran bagi Guru Sekolah Dasar di Daerah Pedesaan. Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0, 1(1), 82–89.

Thaib, D., Wahyudin, D., Rahmawati, Y., & Riyana, C. (2016). Studi Analisis Kebutuhan terhadap Pengembangan Model Blended Learning pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh untuk Meningkatkan Kompetensi Lulusan. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 107–125.

Ulfa, M. (2020). Blended Learning Berbasis Bimbel Online “Ruangguru” dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Matematika di MAN 1 Aceh Besar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–13.

Ulinuha, P. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru PAI pada Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di Masa Pandemi Covid-19. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 11(2), 89–107. https://doi.org/10.33367/ji.v11i2.1732

Widodo, S., T. (2021). The Implementation of Blended Learning Model via Whatsapp for Improving Understanding Skill Units of Length for The Second Grade Students of Elementary School. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1), 418–424.

Zaid, N., & Bahri, A. (2016). Analisis Kebutuhan Pengembangan Blended Learning Terintegrasi Taksonomi Bloom-Rederker-Guerra (B-R-G) pada Materi Sel Untuk SMA. Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya, 115–122.


Article Metrics

Abstract view : 67 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Purwono Purwono, Novi Sagita Arianti, Ramdhan Witarsa Witarsa, Molli Wahyuni4

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya