Media Pembelajaran Tutorial Akupressure Facial Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Perawatan Wajah Konsentrasi Tata Rias

Izmi Burhanuddin(1*), Rosmiaty Rosmiaty(2), Syamsidah Syamsidah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.37020

Abstract


This study aims to determine the process of developing learning media using effective and practical video tutorials and to improve student learning outcomes. This research is a development research that is focused on developing learning media in the Face Care course. This study uses a development model that refers to the ADDIE development model which is carried out in five phases, namely: (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation (evaluation). Based on the research, it can be concluded as follows: (1) the tutorial media development procedure uses the ADDIE development model; (2) instructional media video tutorials, effective, and practical with good categories, (3) learning media video tutorials seen from the implementation of learning, the results of observations of lecturers and students, as well as the results of the analysis of pre-test and post-test an increase in order to achieve the criteria of effectiveness and practical so that it can improve student achievement in the PKK Department of Cosmetology Concentration FT UNM.

Keywords


ADDIE; acupressure facial; learning outcomes; learning media; video tutorials.

Full Text:

PDF

References


Arifah. (2009). Materi Pembelajaran Pendidikan Teknologi dan Kejuruan Pengembangan serta implementasinya. http://file.upi.edu/Direktori/FPTK/JUR._PEND._KESEJAHTERAAN KELUARGA/194608291975012ARIFAH/2009Materi Pembelajaran_ PTTK_dan_ Pengembangannya.pdf, (diakses 20 Nopember 2011) Bandung: FPTK, Universitas Pendidikan Indonesia.

Astawan. (2010). Materi Pembelajaran. Diunduh dari http://astawan.files.wordpress.com, (diakses 20 Nopember 2011).

Alamsyah, I. 2010. Cara Lebih Mudah Menemukan Titik Terapi Acupoint. Jakarta: Asmanadia

Arsyad, A. (2004). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Bently, V. (2005). Siasat Jitu Awet Muda. Jakarta: Esensi PT. Gelora Aksara Pratama

Darul, P. (2012). Materi Pembelajaran. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Ditjen Mandikdasmen. (2007). Rencana Strategis 2007. Jakarta: Depdiknas.

E28lly, R. C. (1978), Rahasia Make Up. Surabaya: Penerbit Indah

Gusnaldi. (2003). The Power of make-up. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Hernas. (1977). Ilmu Kecantikan dan Kosmetika Modern. Jakarta: Parisade

Kinkin, S. B. (2003). Tampil Cantik dengan Perawatan Sendiri. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Kusumadewi. (2002). Perawatan dan Tata Rias Wajah Wanita Usia 40+. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Haling, A. (2007). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Herni, K. (20080. Tata Kecantikan Kulit untuk SMK Jilid 1. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional

Marlina. (2010). Bahan Ajar Dasar Rias (Bu 112). Bandung: Jurusan Pendidikan kesejahteraan kelurga FPTK UPI

Merril, M. D, & Tennyson, R. D. (1977). Teaching Concepts: An instructional design guide. New Jersey: Educational Technology Publications.

Munir, Y. (2011). Hubungan tujuan pembelajaran dengan materi pembelajaran. Diunduh dari: http://www.muniryusuf.com/search/hubungan-tujuan-pembelajaran-dengan-materi-pembelajaran.

Martha, T. (1995). Indonesia Bersolek Tata Rias Korektif. Jakarta: PT Grasindo.

Mooryati, S. (1984). Seni Berhias Ngadi Saliro & Ngadi Busono MustikaRatu. Jakarta: PT Lithopica

Nelly, H. (2001). Tata Kecantikan Kulit Tingkat Terampil. Jakarta: Meutia Cipta Sarana.

Nelly, H. (1985). Tata Kecantikan kulit. Jakarta: DIKTI

Penelope Mc Phee. (2000). Rahasia Kecantikan Rambut, Kulit, Tata Rias & Tubuh. Bandung: Pionir Jaya.

Rachmi, P. (2002). Aromaterapi Perawatan Alami untuk Sehat dan Cantik.Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar. (2010). Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi Edisi Ketiga. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Rachmi, P. (2001). Kecantikan, Kosmetika & Estetika. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Rusman. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta. Penerbit: Rajawali Pres.

Suwasono, A. Tutorial e-Book Membangun Website Dengan Joomla 1.7 Contoh Modul Web Pesantren


Article Metrics

Abstract view : 187 times | PDF view : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Izmi Burhanuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya