Model Problem Based Learning Berbantuan Diorama Bulusan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV

Santi Lestari(1*), Siti Masfuah(2), Ika Oktavianti(3),

(1) Universitas Muria Kudus
(2) Universitas Muria Kudus
(3) Universitas Muria Kudus
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i1.36080

Abstract


This study aims to describe the increase in student learning outcomes on theme 7 class IV SD 4 Hadipolo through the Problem Based Learning model assisted by Bulusan dio-rama. This type of research is Classroom Action Research. The research subjects were 25 students in grade IV SD 4 Hadipolo for the 2021/2022 academic year. Data collection techniques include interviews, observations, tests, and documentation. Quantitative and qualitative data analysis. The results showed an increase in learning outcomes in the knowledge aspect of pre-cycle science content by 56%, increasing by 68% in cycle I and 84% in cycle II. The pre-cycle Indonesian content achieved 60% classical learning mastery, increased by 72% in cycle I and increased by 88% in cycle II. There was an increase in the results of the observation of the pre-cycle students' skills from 63.6 to 74.64 in the first cycle, an increase of 85.03 in the second cycle. Based on the results of the study it can be concluded that the application of the Problem Based Learning model assisted by the Bulusan diorama can improve student learning outcomes in theme 7 class IV SD 4 Hadipolo.


Keywords


Learning Outcomes; Diorama Media; Problem Based Learning.

Full Text:

PDF

References


Andriyanto, A., & Rizqi, H. (2021). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Dalam Penguasaan Vocabulary Melalui Penggunaan Media Diorama Pada Pelajaran Bahasa Inggris Di Kelas V SDN Pragaan Laok I Kabupaten Sumenep. Jurnal Pendidikan Dasar, 5 (1), 62-68.

Hasmiati, J. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar siswa pada Pembelajaran Pertumbuhan dan Perkembangan dengan Metode Praktikum: 25-35.

Hidayat, R. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

Israwaty, I. (2020). Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen Pada Materi Penjernihan Air Dalam Pembelajaran IPA. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 33-39.

Juliarto, F. F., Oktavianti, I., & Purbasari, I. (2020). Implementasi Media Utangklek Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 36–43.

Lepini, K. N. P., Suarjana, I. M., & Sudarmawan, G. A. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 278–286.

Narsa, I. K. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Menulis Teks Cerita Fantasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Journal of Education Action Research, 5(2), 165–170.

Ni’mah, N., Suminar, T., & Sarwi. (2021). Desain Komik Berbasis Problem Based Learning Bermuatan Konservasi Untuk Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Karakter Peduli Lingkungan. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 395-406.

Nuraini, F., & Kristin, F. (2017). Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD. E-Jurnalmitrapendidikan, 1(4), 369–379.

Nurhayati, S. (2022). Problem Based Learning dengan Aplikasi Screencast-O-Matic dan Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 3078-3084.

Novitasari, S., Setiawan, D., & Masfuah, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar dalam Pembelajaran Daring Pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 29-36.

Rohmah, L., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2022). Implementasi Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 281-288.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruuzz Media.

Sholekhah, K., Roysa, M., & Masfuah, S. (2019). Penerapan Model Mind Mapping Berbantuan Media Pohon Ajaib Pada Siswa Tema 6 Cita-Citaku Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(2), 213-229.

Sidiq, D. A., Fakhriyah, F., Masfuah, S. (2020). Hubungan Minat Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 2 Pelemkerep Terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Progres Pendidikan, 1(3), 243-250.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya.

Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Trianto. (2019). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Kencana.

Usman, R. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III A SD Negeri 02 Kundur. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(2), 2303-1514: 5-6.

Vellayati, S. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa dan Aktivitas Pembelajaran Guru pada mata pelajaran Kimia. ISBM 978-602-50939-0-6: 123-130.

Yusita, N. K. P., Rati, N. W., & Pajarastuti, D. P. (2021). Efektivitas Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik (Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia). Jurnal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 174–182.


Article Metrics

Abstract view : 166 times | PDF view : 51 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Santi Lestari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya