Hubungan Penerapan Profil Pelajar Pancasila pada Pembelajaran PPKn dengan Kemandirian Belajar Siswa

Nur Khasanah(1*), Septi Fitri Meilana(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.35306

Abstract


This study aims to knowing whether there is a significant relationship between the application of the pancasila student profile in civics learning and student independence. This study was conducted because there are students whose character have not been seen, especially in independence. The method used in this research is correlational quantitative. The sample used was 59 students from all fourth grade students at Public Elementary School Susukan 07 there is IV A and IV B. The research instrument used is a questionnaire containing statements to obtain data on the profile of pancasila students and students learning independence. The data hypothesis used in this study is Pearson Correlation and the result obtained are significant values 0.72 > 0.05, which means there is no significant correlation between the profile of pancasila students in civics learning and student learning independence. The conclusion of this study is because the data obtained is greater than significant level of 0.05, it can be concluded that Hₐ is rejected and H₀ is eccepted.


Keywords


Independence Learning; Pancasila Student Profile; Civics Learning.

Full Text:

PDF

References


Aprianty, D. P. (2018). Hubungan Kemandirian Belajar Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas III SDN 109 Tuara Kecamatan Enrekang Kabupaten Enrekang.

Egok, A. S. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 186–199.

Fahrian Firdaus, S. (2021). Merdeka Belajar: Sekolah Penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 46–47.

Falah, B. N. (2019). Pengaruh Gaya belajar Siswa dan Minat Belajar. 6(1), 25–34.

Hendrik, B., Masril, M., & Firdaus. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa melalui Penerapan Blended Learning pada Mata Kuliah Algoritma dan Pemrograman I. 3(4), 2192–2198. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v314.1156

Manazila, A., & Purwanti, E. (2017). Hubungan Motivasi Belajar dan Disiplin Siswa dengan Hasil Belajar PKn Kelas V. 6(1).

Mariana, D. (2021). Analisis Kemandirian Belajar Biologi Siswa MAN Pada Masa Pandemi. Bioeduca : Journal of Biology Education, 3(2), 91–98. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v3i2.8565

Maruliyana, Subroto, I. M. I., & Haviana, S. F. C. (2016). Sistem Informasi Angket Pengukuran Skala Kebutuhan Materi Pembelajaran Tambahan Sebagai Pendukung Pengambilan Keputusan Di Sekolah Menengah Atas Menggunakan Skala Likert. 1(2), 1–12.

Muchtar, A. D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142

Muslichah, M., Mahardhani, A. J., Azzahra, A. F. N., & Ekwa, D. (2021). Pemanfaatan Video Pembelajaran dengan Mengintegrasikan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Jarak Jauh pada Program Kampus Mengajar di SD Negeri Jatimulyo 02 Kota Malang. 9(2).

Nasution, T. (2018). Membangun Kemandirian Siswa Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmu Sosial Budaya, 2.

Nurcahya, S., & Meilana, S. F. (2021). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas IV SDN Pinang Ranti 01. VI, 151–160.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. 5(2). https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furi, Y. (2021). implementasi nilai pendidikan karakter dalam mata pelajaran pkn di sekolah dasar. 5(5).

Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Sari, R. R., Febrini, D., & Walid, A. (2021). Tantangan Guru Pai Dalam Menghadapi Era Perubahan Globalisasi Teknologi Industri 4.0 di SMA Negeri 01 Bengkulu Tengah. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 26–34.

Setiani, Y., & Rafianti, I. (2018). Pengaruh Tingkat Kecerdasan Visual-Spasial terhadap Literasi Kuantitatif Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal Matematika Kreatif - Inovatif, 9(1), 38–46.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran (R. Selvasari (ed.); 1st ed.). Deepublish.

Suarim, B., & Neviyarni. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. 3(1),75–83. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.214

Sugianto, I., Suryandari, S., & Age, L. D. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa di Rumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159–170.

Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik, 14(1), 45–55. https://doi.org/10.17509/md.v14i1.11384

Widana, I. W., & Muliani, P. L. (2020). UJI PRASYARAT ANALISIS (T. Fiktorius (ed.); 1st ed.). Klik Media.


Article Metrics

Abstract view : 887 times | PDF view : 153 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Khasanah, Septi Fitri Meilana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya