Pengaruh Penggunaan Quizizz Terhadap Hasil Belajar IPA di SDN Cipinang Melayu 10 Pagi

Prayoga Yulistiadi Yulistiadi(1*), Lelly Qodariah(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.35051

Abstract


This study is intended to analyze and find out whether or not there is an average influence of the learning outcomes of grade 5 students in the use of the Quizizz platform in learning Sciences (IPA) at SDN Cipinang Melayu 10 Pagi. The use of the method is carried out using the True Experimental Design method of the Pretest-Posttest Control Group design. The sample of the study was carried out consisting of 48 students, classes 5A and 5B. The type of test instrument performed is a multiplechoice test. Data analysis techniques were carried out using the help of Microsoft Excel, and also SPSS 26.0 in normality tests using the Kolmogorov-Smirnov test, levene test, and independent sample t-test. The results of the study obtained there was no difference in the average learning outcomes of science using the Quizizz platform and also conventional methods, obtained in the t-test hypothesis test showed a value of 0.482 at α = 0.05. So that H0 is accepted and H1 is rejected so that it shows that there is no difference in the average results of learning science in grade 5 SDN Cipinang Melayu 10 Pagi which is significant.

 


Keywords


Learning Outcomes; Sciences; Learning Media; Quizizz

Full Text:

PDF

References


Agustina, M. (2018). Peran Laboratorium Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Dalam Pembelajaran IPA Madrasah Ibtidaiyah (MI) / Sekolah Dasar (SD). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, Mi, 1–10. https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/110

Andianto, T. (2016). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN (Laduny (ed.); 1st ed.). Laduny Creative.

Devi, P. K. (2010). METODE-METODE DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK GURU SD (E. Herliani, M. Phill, Y. Ariyana, & Y. S. Rahayu (eds.)). Pusat Pengembangan dan Perberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA).

Dinar, H., Putra, W., Setiawan, D., Dasar, P. P., Pascasarjana, P., Semarang, U. N., Inspire, L., & Pembelajaran, M. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Lectora Inspire dan Macromath Terhadap Hasil Belajar Matematika. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 267–273.

Haddar, G. Al, & Juliano, M. A. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Daring Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2240–2246.

Hasanudin, C. (2017). MEDIA PEMBELAJARAN : Kajian Teoretis dan Kemanfaatan (H. Rahmadhani & C. M. Sartono (eds.); 1st ed.). Deepublish.

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5359

Khanifatul. (2019). PEMBELAJARAN INOVATIF (R. K. Ratri (ed.); 1st ed.). AR-RUZZ MEDIA.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat (Ria & I. Fahmi (eds.); 2nd ed.). Kencana.

Lefudin. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dna Metod Pembelajaran (C. M. Sartono & H. Rahmadhani (eds.); 1st ed.). Deepublish. https://books.google.co.id/books/about/Belajar_dan_Pembelajaran_Dilengkapi_deng.html?id=adwwDwAAQBAJ&redir_esc=y

Lestari, E. S. dkk. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PKn Berbasis Video Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6, 8–15.

Nagara, B. O., Qodariah, L., & Jumardi, J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas X di SMK Grafika Yayasan Lektur. Jurnal Pattingalloang, 7(1), 58. https://doi. org/10.26858/pattingalloang.v7i1.13292

Nuramanah, S. A., Iwan, C. D., & Selamet, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bestari | Jurnal Studi Pendidikan Islam, 17(1), 117. https:// doi.org/10.36667/bestari.v17i1.474

Qodariah, L., & Armiyati, L. (2012). Studi Kasus Dampak Pelatihan Media Pembelajaran IPS terhadap Kompetensi Pedagogis Guru di Sekolah Dasar Negeri 04 Susukan. Majalah Ilmiah Widya. https://e-journal.jurwidyakop3.com/index.php/majalah-ilmiah/article/view/27

Safitri, D., Sujarwo, & Putra, Z. F. F. (2019). Pemberdayaan Kelompok Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Quizizz. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–6.

http://sipeg.unj.ac.id/repository/upload/laporan/(nonklasikal)_ZE._Ferdi_Fauzan_-_PTIK_-_FT_-_Jurnal_Pengabdian_Masyarakat_2019_(2)_.pdf

Sanjaya, W. (2012). MEDIA KOMUNIKASI PEMBELAJARAN (Pena Grafika & K. P. Utama (eds.); 1st ed.). Kencana.

Ulhusna, M., Dewimarni, S., & Rismaini, L. (2021). Sosialisasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Pada Masa Pandemi. Pekodimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1, 156–165. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/Pekomas/article/view/11463/pdf

Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR (N. Wedyawati, Y. Lisa, Y. A. E. Tuah, & A. D. Nabila (eds.); 1st ed., Vol. 1). Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=ZhyZDwAAQBAJ&printsec=copyright#v=onepage&q&f=false

Widayanti, & Purrohman, P. S. (2021). Pengaruh Media Aplikasi Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V. Jurnal Educatio, 7(3), 810–817. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1253

Yolanda, S., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 915–921. https://doi.org/10.31949/ educatio.v7i3.1286


Article Metrics

Abstract view : 119 times | PDF view : 40 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Prayoga Yulistiadi Yulistiadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya