Pengaruh Model Penemuan Terbimbing terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar

Wiwid Satriyo Satriyo(1*), Tuhu Setyono(2),

(1) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(2) Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.34814

Abstract


This study aims to describe the effect of the guided discovery model on the understanding of elementary school students' mathematical concepts. The research method used is a quasi-experimental research method. Quasi-experimental design used pre-test post-test. The research population was 74 students. The research sample consisted of 54 students with 27 students in the experimental class and 27 in the control class. The data collection technique used is to measure students' understanding of mathematical concepts. The research instrument used was a student's mathematical concept understanding test sheet. The data analysis technique was carried out using quantitative data analysis techniques. The results showed that the understanding of mathematical concepts of the group of students who used the guided discovery model was higher than the understanding of the mathematical concepts of the control group who used the non-guided discovery model. The guided discovery learning model has a significant effect on the non-guided discovery model in terms of understanding elementary school students' mathematical concepts. The guided discovery model must continue to be applied by the teacher so that the understandings of other students can develop optimally.


Keywords


Mathematics; Model; Concepts Understanding; Guided Discovery

Full Text:

PDF

References


Agustina, M., Gunowibowo, P., & Wijaya, A., P. (2019). Pengaruh Model Penemuan Terbimbing terhadap Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 7(2), 194–208.

Cahani, K., Effendi, K., N., S., & Munandar, D., R. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa ditinjau dari Konsentrasi Belajar pada Materi Statistika Dasar. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1), 215–224.

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.215-224

Dewi, C., K., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Kelas IV SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 107–111.

Dwilestari, S., Robandi, B., & Fitriani, A., D. (2017). Penerapan Model Guided Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, II(IV), 30–41.

Fataturrohmah, A., Masykur, R., & Suherman. (2017). Pengaruh Model Cinta Berbantu Media Tangram terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 21–27.

Hakim, L., & Noer, S., H. (2021). Penggunaan Multimedia Berbantuan Teknologi Informasi dan Komunikasi Berbasis Metode Penemuan Terbimbing. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1234–1241.

Handayani, T., Arifin, S., & Surgandini, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMA. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 3(2), 151–164.

Juliawati, N., K., Suharta, I., G., P., & Suryawan, I., P., P. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI MIPA Non Unggulan SMA Negeri 1 Bangli. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, IX(2), 74–83.

Karim, & Maulida, T. (2014). Pengaruh Model Penemuan Terbimbing terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 62–69.

Mukrimatin, N., A., Murtono, & Wanabuliandari, S. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Rau Kedung Jepara pada Materi Perkalian Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 67–71.

Nurulhaq, Y., Syaban, M., & Nurhayati, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis melalui Model Penemuan Terbimbing di Kelas IV Sekolah Dasar. Primaria Educationem Journal, 2(2), 193–198.

Rohman, Syaifudin, & Astiswijaya, N. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep pada Pembelajaran Matematika menggunakan Metode Penemuan Terbimbing di SMA Negeri 14 Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 165–173.

Romadon, S., & Mahmudi, A. (2019). Penerapan Pendekatan Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 58–64.

Rosmini, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing dalam Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Sikap Matematis Siswa. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 7(1), 35–48.

Susanti, S., Jayanti, & Kuswidyanarko, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(1), 65–70.

Takaria, J. (2019). Pemahaman Konsep Volume Bangun Ruang melalui Hukum Kekekalan Isi. Jurnal Pedagogika Dan Dinamika Pendidikan, 7(1), 1–11.

Unaenah, E., & Sumantri, M., S. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar pada Materi Pecahan. Jurnal Basicedu, 3(1), 106–111.

Witarsa, R. (2022). Penelitian Pendidikan (M. Lanjarwati (ed.); Pertama). Deepublish Publisher.

Yulianty, N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(01), 60–65.


Article Metrics

Abstract view : 102 times | PDF view : 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Wiwid Satriyo Satriyo, Tuhu Setyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya