Penerapan Model Pembelajaran Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV

Abdul Halik(1*), Nur Ilmi(2), Muh. Faisal(3), Nur Fadillah(4),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.34521

Abstract


This research is motivated by the low learning outcomes of students' reading comprehension. The purpose of this study was to determine the improvement of the learning process and learning outcomes for fifth grade students of UPTD SDN 47 Parepare City through the application of the Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) learning model. The approach used is a qualitative approach with the type of classroom action research (CAR). The subjects in this study were teachers and students of class V UPTD SDN 47 Parepare City in the 2021/2022 academic year. The data analysis technique used is qualitative data analysis techniques. Based on the results of the study, the data in the first cycle was in the sufficient category (C), while in the second cycle it was in the good category (B). The conclusion of this study is that the application of the Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) learning model can improve the process and results of learning to read and understand for fifth grade students UPTD SDN 47 Parepare City.


Keywords


SQ3R learning model, learning outcomes, reading comprehension

Full Text:

PDF

References


Ahyar, H. dkk. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif.Yogyakarta:CV. Pustaka Ilmu. (Issue March).

Amir, A. (2014). Penggunaan Model Pembelajaran SQ3R Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Sains, II(02), 115–127.

Ananda, Rusydi, A. (2018). Pembelajaran Terpadu Karakteristik, Landasan, Fungsi, Prinsip Dan Model.

Artu, Nurdia. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN Pembina Liang Melalui Penerapan Strategi Survey, Question, Reading, Recite, Review (SQ3R). Jurnal Kreatif Tadulako Online. Vol. 2. No. 2.

Asrul, Ananda, R., & Rosinta. (2014). Evaluasi Pembajalaran. In Ciptapustaka Media.

Cahyono, H. (2019). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa Min Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1.

Dasar, K., Jurnal, A., & Mata, P. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Dewi & Sri Hariani (2016) Penerapan Strategi SQ3R Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. 01. No. 02.

Farhana, H. dkk. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Penidikan akuntansi Indonesia. Vol. VI No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 .

Friani, I. F., Sulaiman, & Mislinawati. (2017). Kendala Guru dalam Menerapkan Model Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik berdasarkan Kurikulum 2013 di SD Negeri 2 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(1), 88–97.

Halik, A. (2012). Penerapan Model Directed Inquiryactivity (Dia) Dalammeningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sdn 228 Labili-Bili Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan, II(1), 26–35.

Hamzah B.Uno. (2012). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif . Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah B. Uno & Nurdin M. (2011). Belajar Dengan Pendekatan ailkem:Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta:PT Bumi Aksara.

Hidayatulloh. (2016). Hubungan model pembelajaran cooperative SCRIPT dengan model pembelajaran cooperative SQ3R terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–20.

Jusrianti, Yulia, & Nurilmi. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Preview , Question , Read , Reflect , Recite , Review ( PQ4R ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pinisi Journal of Education, 1(1), 1–14.

Kusuma, A. P., & Suryanti, Y. (2019). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik menggunakan Model Pembelajaran SAVI dan SQ3R. 1–7.

Manab, H. A. (2015). Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif. In Japanese Journal of Physical Fitness and Sports Medicine (Vol. 17).

Mu’alimin, & Cahyadi, R. A. H. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Tori dan Praktik. 1–87.

Muhiddin, M., Ibrahim, I., Akmal, N., & Hasan, S. (2020). Penerapan Model Survey Question Read Recite Review Sq3R Dalam Pembelajaran Ipa Di Smp. Jurnal Biology Education, 8(1), 9–18. https://doi.org/10.32672/jbe.v8i1.2016

Notosusanto, N., & Salimi, A. (2013). Peningkatan hasil belajar membaca memindai dengan menggunakan media audiovisual pada siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(7).

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Sudirman, S., & Maru, R. (2016). Implementasi Model-Model Pembelajaran Dalam Bingkai Penelitian Tindakan Kelas.

Sutrisno. (2021). Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Tik Materi Topologi Jaringan Dengan Media Pembelajaran. In Ahlimedia Press (Anggota IKAPI: 264/JTI/2020)

Wijaya, C., & Syahrum, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Melejitkan Kemampuan Penelitian untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru. In International Journal of Physiology (Vol. 6, Issue 1).

Wulandari, S., Budiyono, B., & Iswahyudi, G. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Dan Survey, Question, Read, Reflect, Recite, Review (SQ4R) Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Gaya Belajar. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(1), 34–47.

Yazidi, A. (2014). Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 (the Understanding of Model of Teaching in Curriculum 2013). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(1), 89.

Jusrianti, Julia, Nur ilmi. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Preview , Question , Read , Reflect , Recite , Review ( PQ4R ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pinisi Journal of Education, 1(1), 1–14.

Yulia Citra, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(6).

Yullys, H. (2021). penelitian tindakan kelas bagi peneliti pemula dan guru.


Article Metrics

Abstract view : 490 times | PDF view : 75 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Abdul Halik, Nur Ilmi, Nur Fadillah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya