This study aims to improve the process and student learning outcomes by applying the card sort learning method about the life cycle. This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research (CAR). The research sample is 20 students whose learning outcomes have not reached the minimum learning completeness standard (SKBM). Data collection techniques in this study used observation, test and documentation techniques. The data analysis technique consists of four activities, namely data condensation, data presentation, data verification and drawing conclusions. The results of the study indicate that through the application of the card sort learning method it is proven to be able to improve the process and student learning outcomes.
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, S.B dan Zain, A. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.
Elfimar. 2019. Peningkatan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pkn Melalui Metode Pembelajaran Card Sort (Kartu Sortir) Pada Siswa Kelas IV SDN 15 Kumanih Ateh.” Jurnal Manajemen Pendidikan. Vol. 4(2): 299–306.
Fakhrurrazi. 2016. Penerapan Metode Card Sort dalam Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Belajar Siswa Bidang Studi Al-Qur’an Hadits. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 3 (2):67-101.
Hanifah, Erma Nur, dan Taat Wulandari. 2018. Penggunaan Metode Card Sort Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas VIII E SMP Negeri 1 Majalengka. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. Vol. 5(1): 61–80.
Murdi, H. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar PKn Materi Kebebasan Berorganisasi Melalui Metode Card Sort Pada Siswa Kelas V SDN 2 Kopang Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik. Vol. 2(1): 28–40.
Saputra, Nanda et al. 2021. Penelitian Tindakan Kelas. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Zaini, Hisyam, Bermawy Munthe, and Sekar Ayu Aryani. 2019. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.