Pengaruh Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas II Sekolah Dasar

Rukayah Rukayah(1*), Abd Kadir(2), Sitti Jauhar(3),

(1) FIP UNM
(2) FIP UNM
(3) FIP UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.32467

Abstract


This study aims to find out the effect of the SAS Method on the ability to read Beginning of second grade students of SD Negeri 221 Pattiro Bajo, Sibulue District, Bone Regency. This type of research is an experimental one group pre-test-posttest design. Of the 19 populations taken as a whole as a sample. Data collection techniques used are tests, journals and observations. The data analysis technique used parametric tests which included descriptive statistical analysis, inferential. The early reading ability of second grade students at SD Negeri 221 Pattiro Bajo, Sibulue District, Bone Regency was still dominantly low (not fluent). This is evidenced by the results of the initial reading ability test before the experiment where only 6 out of 19 students 32 percent of students were declared quite fluent and complete with a score of 75. There was an increase in the initial reading ability of second grade students at SD Negeri 221 Pattiro Bajo, Bone Regency after the application of the SAS method in learning. This is evidenced by the results of the students' initial reading ability test after the treatment where the level of completeness increased to 89 percent from the previous only 32 percent. The SAS (Structural Analysis Synthetic) method has a significant effect on the early reading ability of second grade students at SD Negeri 221 Pattiro Bajo, Sibulue District, Bone Regency.


Keywords


SAS method; reading the beginning; Primary school

Full Text:

PDF

References


Aisy, A. R., & Adzani, H. N. (2019). Pengembangan Kemampuan Menulis pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Primagama. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 141–148.

Artana, I. P. S., Garminah, N. N., & Suartama, I. K. (2014). Pengaruh Metode SAS Berbantuan Media Kartu Huruf Terhadap Keterampilan Membaca dan Menulis Siswa Kelas II. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).

Baso, S. A. A., Efendi, E., & Barasandji, S. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode SAS di Kelas II SDN Pinotu. Jurnal Kreatif Online, 2(1).

Eliastuti, M., & Irwansyah, N. (2018). Keefektifan Membaca Menggunakan Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) Pada Siswa Yang Kesulitan Membaca. Deiksis, 10(01), 33–42.

Hasibuan, S. (2019). Penggunaan Metode SAS Dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SDN 106162 Medan Estate. SCHOOL EDUCATION JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 9(2), 184–190.

Kustianingrum, A. (2020). Peranan Metode IQRO’ pada Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak. Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 2(1).

Marlina, M. (n.d.). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Metode SAS Siswa Kelas I SDN Ambunu Kecamatan Bungku Barat Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Online, 2(1).

Murni, S. (2015). Keefektifan keterampilan membaca permulaan melalui metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) pada mata pelajaran bahasa Indonesia kelas I di MI Miftakhul Akhlaqiyah tahun ajaran 2014/2015. UIN Walisongo.

Sari, N., Daulay, M. I., & Nurhaswinda, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Metode Struktur Analisis Sintesis (SAS) Di Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 231–238.

Setyani, W. (2012). Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Dalam Peningkatan Membaca Permulaan Di Kelas I Sekolah Dasar. KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN, 1(1).

Solchan, T. W., Mulyati, Y., Syarif, M., Yunus, M., Werdiningsih, E., & Pramuki, B. E. (2008). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sudarwan, D. (2010). Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, M., & Permana, J. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Maulana, 101–102.

Syamsiah, D., Salam, R., & Achmad, W. K. S. (2018). Pembuatan media literasi kelas awal bagi guru di Kota Makassar. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2018(3).

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Yuniawati, R. (2008). Pelatihan Bermain Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelas I SD Di Kab. Semarang. Universitas Muhammadiyah Surakarta.


Article Metrics

Abstract view : 59 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rukayah Rukayah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya