Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 46 Buton Kecamatan Lasalimu Kabupaten Buton

Fajrianti Fajrianti(1*), Sitti Hermayanti Kaif(2), Aisha Wunasari(3), Zumiati Zumiati(4),

(1) Universitas Muslim Buton
(2) Universitas Muslim Buton
(3) Universitas Muslim Buton
(4) Universitas Muslim Buton
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.31805

Abstract


This application was prepared with the aim to remind the ips learning outcomes of students of grade IV SDN 46 Buton through the application of cooperative learning strategies jigsaw model. The learning outcomes referred to in this study are ips learning outcomes. The type of research that is in the study is PTK. This research was conducted in the even semester of the 2021//2022 school year. The study subjects were students of grade IV SDN 46 Buton which amounted to 16 students. Data collection techniques use observations, tests, and documentation. Data analysis techniques are data reduction, data presentation, and conclusion withdrawal. The results showed an increase in the IPS learning outcomes of students in grade IV SDN 46 Buton, namely in the cycle by 66.66% (sufficient category), then in cycle II increased by 75% (good category). This is an increase of 8.34%. Thus the application of cooperative learning strategies jigsaw model can improve the ips learning outcomes of students of grade IV SDN 46 Buton

Keywords


Cooperative Learning; Jigsaw Model; Learning Outcomes; Social Sciences

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara

Damuki, A., Hariadi, A. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Kooperatif Tpe Jigsaw pada Mahasiswa PBSI Tikngak I-B PGRI Bojonegoro Tahun Akademik 2018/2019.

Endang, Y., Hamdan, L., Atmaja, T., & Purwanti, E. (2019). Manajemen Pendidikan Keefektifan Model Kooperatif dan Problem Based Learning ( Pbl ) Berbantuan Media Pop Up Books Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. 8 (2), 201–208.

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8 (1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Liansari, V., & Sri, U.R. (2020).Strategi Pembelajaran. Sidoarjo: Umsida Press.

Megaawati, R., Priono, L.I., & Harwanto. (2021). Implementasi Pembelajaraan Kooperatif Tipe Jigsaw. 9 (1), 19–25.

Pramana, M. W. A., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Edutech Undiksha, 8 (2), 17. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28921

Roro, S. H. P. R. (2021). Menigkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika dengan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw di SMA Negeri 1 Gerung . Jurnal Paedagogy, 8 (1), 50–56.

Samsudin. (2021). Strategi Pembelajaran Ekspositori Guru Pendidikan Agama Islam Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Multikultural. 7 (1), 29–35. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.759

Setiawan, D. A., & Towaf, S. M. (2018). Multimedia Interaktif Buku Digital 3D pada Materi IPS Kelas IV Sekolah Dasar. 2013, 1133–1141.

Setyowati, R., & Fimansyah, W. (2018). Upaya Peningkatan Citra Pembelajaran IPS Bermakna di Indonesia. 14–17.

Shaufia, N., Ranti, M. G., Kooperatif, M., & Jigsaw, T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa MTs Pada Materi Kesebangunan Dan Kekongruenan Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. 76–85.

Siagian, G. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Dasar di Perbatasan pada Era Digital. Jurnal Basicedu, 5 (3), 1683–1688.

Sumardi. (2021). Penggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Strategi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Tingkat SMA. 30 (1), 81–94.

Yani, A. (2022). Korelasi Kedisiplinan Guru dengan Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Ekonomi Siswa SMA Negeri 1 Langgudu Bima Tahun Pelajaran 2020/2021. 6 (1), 3581–3584.


Article Metrics

Abstract view : 177 times | PDF view : 44 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fajri Anti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya