Analisis Kemampuan Mahasiswa PGSD FIP UNM dalam Mengembangkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran PKn Berbasis Kurikulum 2013

Ritha Tuken(1*),

(1) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.31220

Abstract


The problem in this research is that there are students who sometimes experience problems in developing learning implementation plans on Civics content. The method in this research is descriptive research with a quantitative approach. The results showed that: 60% of students had good ability in compiling, 20% of students had very good ability, 15% of students had sufficient ability and 5% of students with less ability in compiling an Implementation Plan for Citizenship Education Learning in Elementary Schools. Meanwhile, in terms of student abilities in developing lesson plans components consisting of developing indicators, objectives, materials and learning assessments, they are in the good category.

 


Keywords


Ability; Lesson plan; 2013 Curriculum

Full Text:

PDF

References


Dodiet, A. 2009. Handout Mata Kuliah “Metodologi Reseach” Penelitian &Poltekkes Surakarta. Surakarta: DIII Kebidanan Poltekkes Surakarta

Hidayat, H. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha Vol. 8 No. 2 (Mei, 2020).

Machful Indra Kurniawan, M.I. & Afan-di,R.2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pkn Berbasis Pembelajaran Aktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal pedagogia Volume 5 No.2. Hal. 125-136.

Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013Tahun 2014. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjamin Mutu Pendidikan Kemendikbud.

Peraturan Pemerintah Pendidikan dan Ke-budayaan. 2016. Peraturan Pemerintah Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Ke-budayaan.

Masitah. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Memfasilitasi Guru Menumbuhkan Rasa Tangung Jawab Siswa SD terhadap Masalah Banjir. Proceeding Biology Education Conference Volume 15, Nomor 1 Hal. 40-44

Poerwanti, L.E & Amri, S. 2013. Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Republik Indonesia. 2005. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Sugiyono. 2008. Metodologi penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R& D. Bandung: Alfabeta.

Suyanto, & Jihad, A. (2011). Menjadi Guru Profesioal: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas. In Penerbit Erlangga.


Article Metrics

Abstract view : 131 times | PDF view : 30 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ritha Tuken

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya