Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran dengan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Gugus II

Adnan K(1), Muhammad Idris Jafar(2), Muhammad Irfan(3), Musdalifah Musdalifah(4*),

(1) PGSD FIP Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(2) PGSD FIP Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(3) PGSD FIP Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(4) PGSD FIP Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.30118

Abstract


The problem studied in this study is the relationship between the use of learning media and interest learning mathematics. This research is correlational quantitative research that aims to determine significant relationship between the use of instructional media and interest learning mathematics students class IV SD Cluster II. Data was obtained by distributing questionnaires. The results showed that there was a significant relationship between the use of instructional media and interest learning mathematics class IV SD Cluster II with rcount (0.586) > rtable (0.212), which means H1 accepted. Based on results study, it can be found that the use of learning media has impact on student responses so that it affects  interest learning, especially mathematics. So, increase the use of media, the students' interest learning will increases. The resulting impact is known that the use media according to characteristics and objectives can increase interest learning so that obtain good learning outcomes.


Keywords


Learning Media; Interest to Learn; Mathematics

Full Text:

PDF

References


Afriani, R. (2017). Hubungan antara Penggunaan Media Realia dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa kelas IV SD Negeri 1 Way Kandis Kota Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Lampung.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2014). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan (Edisi 2). Jakarta: Bumi Aksara.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model & Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Malang: UMM Press.

Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.

Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.

Hanafi, H., Adu, L., & Muzakkir. (2019). Profesionalisme Guru dalam Pengelolaan Kegiatan Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Deepublish.

Jafar, M. I., Patta, R., & Rauf, H. (2018). Penerapan Pendekatan Realistik Bersetting Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Inp 6/75 Manurungge Watampone Kab.Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(2), 10–18.

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Deepublish.

Putri, S. A. (2019). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus Sidomukti Kecamatan Pedurungan Kota Semarang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Syamsuddin S., Nurdin, M., & Kadir A, A. (2018). Deskripsi Tingkat Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas VI SD Negeri Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(2), 41–47.

Sudaryanti, D. (2014). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika dengan Menggunakan Media Sederhana untuk Siswa Kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah Yappi Batusari Kampung Ngawen Gunungkidul Yogyakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran: Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Wisyastuti, Wijaya, A. P., Rumite, W., & Marpaung, R. R. T. (2019). Minat Siswa terhadap Matematika dan Hubungannya dengan Metode Pembelajaran dan Efikasi Diri. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 83–100.

Yani, S. (2016). Hubungan antara Penggunaan Media Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Godean Sleman tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Universitas PGRI Yogyakarta.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.


Article Metrics

Abstract view : 648 times | PDF view : 112 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Musdalifah Musdalifah, Adnan K, Muhammad Idris Jafar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya