Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Langsung di Sekolah Dasar

Farhatunnisa Farhatunnisa(1*), Ramdhan Witarsa(2), M. S yahrul Rizal(3),

(1) Program Studi PGSD Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
(2) Program Studi Magister Pendidikan Dasar Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
(3) Program Studi PGSD Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.30107

Abstract


 

Abstrak. This study aims to increase students' self-confidence by using the direct learning model in elementary schools. The research method used is the classroom action research method, with the steps of planning, implementing, observing, and reflecting. The research subjects were 22 students, consisting of 10 male students and 12 female students. Data collection techniques used are observation and documentation. The research instrument used was the teacher activity observation sheet and the student activity observation sheet. The data analysis technique was carried out using quantitative and qualitative data analysis techniques. The results showed that there was an increase in students' self-confidence from pre-action to cycle 1 by 30%. The increase in students' self-confidence also occurred in cycle 1 to cycle 2 by 10%. The conclusion of this study is that the application of the direct learning model can increase the overall self-confidence of students by 40%. The direct learning model with video media needs to be continued by the teacher because with the direct learning model with video media students become more confident in participating in learning. The use of video media can facilitate the needs of elementary school students who are still thinking at a concrete operational level.

 


Keywords


Self-confidence; video media; hands-on learning

Full Text:

PDF

References


Asmah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SD Negeri 016 Buluh Kasap. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 1(1), 110–114.

Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 24–29.

Fatchurahman, M., & Pratikto. (2012). Kepercayaan Diri, Kematangan Emosi, Pola Asuh Orang Tua Demokratis dan Kenakalan Remaja. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, 1(2), 77–87.

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21, 96–102.

Hidayati, A., S., Adi, E., P., & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas IV di SDN Sukoiber 1 Jombang. Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran, 6(1), 45–50.

Kurniawan, T., D. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Se-Kecamatan Gedangsari Gunungkidul Tahun Ajaran 2015/2016. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(1), 21–26.

Magdalena, M. (2018). Melatih Kepercayaan Diri Siswa dalam Menyatakan Tanggapan dan Saran Sederhana melalui Penguatan Pujian pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 237–245.

Muttaqin, N., H., Yamtinah, S., & Utomo, S., B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) disertai Diskusi dan Media Hyperchem untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar pada Materi Ikatan Kimia Kelas X 1 SMA Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1), 62–68.

Ni’mah, R., F., & Mintohari. (2013). Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Keterampilan Pengambilan Keputusan Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 02(01), 1–13.

Prihamdani, D., Haerudin, & Apriselya, N. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Konferensi Nasional Penelitian Dan Pengabdian (KNPP) Ke-1, 429–438.

Rachmawati, D., & Rukmi, A., S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN Rejosari Mojokerto. JPGSD, 02(03), 1–11.

Ramadhani, T., N., & Putrianti, F., G. (2014). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Citra Diri pada Remaja Akhir. Jurnal Spirits, 4(2), 22–32.

Rosmi, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 003 Pulau Jambu. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 1(2), 161–167.

Ulfa, N., Witarsa, R., & Rianti, W. (2021). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain terhadap Pemahaman Konsep Sains Siswa di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 598–607.

Wilanda, R., A., & Supriyono. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Tema Peristiwa di Sekolah Dasar. JPGSD, 02(03), 1–10.

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar IPA ditinjau dari Keaktifan Siswa. Jurnal Sosiohumaniora, 3(2), 153–160.


Article Metrics

Abstract view : 95 times | PDF view : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Farhatunnisa Farhatunnisa, Ramdhan Witarsa, M. S yahrul Rizal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya