Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Pmri Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Dan Pembagian Kelas IV SD

Erni Erni*(1*), Rohana Rohana(2), Ali Fakhrudin(3),

(1) Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas PGRI Palembang, Indonesia
(2) Pendidikan Matematika FKIP Universitas PGRI Palembang, Indonesia
(3) Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas PGRI Palembang, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.26798

Abstract


The purpose of this study is to develop a learning module based on the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach to the material for multiplication and division operations in grade IV elementary school that is valid and practical. This type of research is Research and Development (R&D). This study uses the ADDIE model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects in this study were fourth-grade students at SD Negeri 89 Palembang. Data collection techniques used are questionnaires and documentation. The validation process was carried out by 3 experts, namely material experts, media experts, and linguists with an average of 92.5% categorized as very valid. The level of practicality after being tested on students and educators got an average score of 94% so it was categorized as very practical. Thus, it can be concluded that the learning module based on the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach that has been developed is very valid and very practical.


Keywords


ADDIE; Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI); Modules; Multiplication and Division

Full Text:

PDF

References


Heru., & Yuliani (2019). Pengembangan Modul Matematika Siswa Berbasis Pendekatan PMRI Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian Pendidikan Matematika.

Ibrahim. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Iqbal, Muhammad., Latifah, Sri., & Irwandani. (2019). Pengembangan Video Blog (Vlog) Channel YouTube dengan Pendekatan Stem Sebagai Media Alternatif Pembelajaran Daring. Jurnal Kelitbangan, 135-148.

Lestari, S. E., Hariyani, S., & Rahayu, N. (2018). Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1. No 3.

Nuryana, & Aprismayanti, E. (2013). Pengaruh Penggunaan Modul Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VII SMP Negeri 8 Kota Cirebon. Jeduma: Math Educ Learn Teach, 2(1)

Octaria, D., Zulkardi, & Somakim. (2013). Pengembangan Website Bahan Ajar Turunan Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol. 42 No. 2.

Oftiana, S. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Srandakan. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, Vol 5. No 2.

Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Rahdiyanta, D. (2016). Teknik Penyusunan E-Modul. Artikel. (Online) http://staff. uny. ac.id/sites/default/files/penelitian/dr-dwi-rahdiyanta-mpd/20-teknik-penyusunan-modul. pdf. diakses, 10.

Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institut

Riduwan, & Akdon. (2013). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rohaeti, E. E. (2019). Pembelajaran Inovatif Matematika Bernuasa Pendidikan Nilai dan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Satriawati, H. (2015). Pengembangan E-Modul Interaktif Sebagai Sumber Belajar Elektronika Dasar Kelas X SMKN 3 Yogyakarta. Skripsi Universitas Negeri Yogyakarta.

Siswono, T. Y. (2019). Paradigma Penelitian Pendidikan Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Utari, N. P. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pemecahan Masalah Materi Perkalian dan Pembagian Pada Pecahan Kelas V SD. Skripsi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Yusmanita, S. (2018). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Perkalian. Jurnal Elemen, Vol. 4 No. 1.


Article Metrics

Abstract view : 905 times | PDF view : 226 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Erni Erni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya