Peningkatan Hasil Belajar Murid Melalui Metode Tanya Jawab pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Kelas IV SD Inpres 5/81 Pattiro Sompe Kabupaten Bone
(1) Dinas Pendidikan Kabupaten Bone
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i1.24291
Abstract
The problem in this research is to find out the description of improving student learning outcomes through the question and answer method in social science subjects (IPS) in class IV SD Inpres 5/81 Pattiro Sompe, Bone Regency. This research is a descriptive study with the focus of the research being the 10th grade students of SD Inpres 5/81 Pattiro Sompe, Bone Regency. Data collection with observation, test, and documentation techniques, while data collection with observation techniques to collect data on data analysis activities used is descriptive statistical analysis in the form of percentages and frequency tables. The results obtained by Class IV students of SD Inpres 5/81 Pattiro Sompe, Bone Regency, in general, experienced an increase in learning outcomes in Social Sciences (IPS) through questions and answers by paying attention to aspects, namely: (a) increasing learning outcomes in Social Sciences (IPS), (b) able to ask questions to the teacher or other students. Meanwhile, the efforts taken by teachers in the field of Social Sciences (IPS) in improving the learning outcomes of fourth grade students, namely (a) training students to dare to ask questions, (b) training students to answer.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amiruddin, 2005. Perbandingan Prestasi Belajar Geografi Antara Murid Yang diajar Dengan Metode Ceramah dan Murid Yang Di Ajar Dengan Metode Diskusi. FMIPA UNM: Makassar
Arif Tiro, Muhammad. 2003. Dasar-dasar Statistik. Makassar: State University Makassar Press
Depdiknas, 2003. Penelitian Tindakan Kelas. Bahan Ajar Pembekalan Guru Bantu
Djamarah, Bahri dan Aswan Zain, 2002. Staretgi Belajar Mengajar. Rineka Cipta: Jakarta
Halling, Abd, 2004, Belajar Pembelajaran. FIP UNM: Makassar
Hamalik, 2001. Proses Belajar Mengajar. Bandung Bumi Aksara:
Gintings. Gunawan. 2005. Ilmu Komunikasi. Suatu Pengantar. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Moedjiono. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Depdikbud. Ditjen Pendidikan Tinggi. Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Muslimin,. 2008. Panduan Penulisan Skripsi. Makassar: Badan Penerbit UNM
Rahmat, Basuki. 2005. Perbedaan Hasil Belajar Murid Dengan Menggunakan Metode Ceramha dan Metode Bervariasi. Makassar: FT UNM .
Sadiman. 1996. Media Pendidikan. Jakarta: Pustekkom dikbud dan Raja Grafindo.
Sardiman, 2000. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.
Slamet. 1991. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya (edisi II). Jakarta: Rineka Cipta
Slameto, 2005. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sherly, Yuliana. 2003. Efektivitas Penerapan Metode Ceramah dan Tanya Jawab Dengan Metode Ceramah dan Penugasan dalam Proses Belajar Mengajar. Makassar: FT UNM.
Sudjana. 1992. Metode Statistika. Makassar: Tarsito
Sudirman. 1989. Cara Belajar Murid Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Syah, Muhibbin. 1995. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Jakarta: Remaja Rosdakarya,
Poerwadarminta, W.JS. 1991. Kamus Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta.
Umar, Alimin. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Makassar: Badan Penerbit UNM
Article Metrics
Abstract view : 78 times | PDF view : 14 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Hajja Nursiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: