Hubungan Bimbingan Belajar dalam Keluarga dengan Prestasi Belajar Matematika Kelas Tinggi SDN 26 Watang Palakka

RESMA OCTAVIANTY(1*), Sidrah Afriani Rachman(2), Ruka yah(3),

(1) FIP UNM
(2) FIP UNM
(3) FIP UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v5i3.22138

Abstract


The problem in this study is the lack of tutoring in the family has an urgent task in education. This study is a quantitative study with a correlation model that aims to determine the relationship betweem tutoring in the family and high grade  mathematics learning achievement at SDN 26 Watang Palakka, The data analysis technique using statistical analysis obtained tutoring in the family has an average of 84,5 and a percentage of 84,5% and the average student learning achievement in mathematics is 82,17 and an achievement of 82,17% with a very good category. Then based on the results of inferential statistical analysis, it shows that  (5,5406) is greater (>) than the value of  (1,66277) at a significant level of 5% so that it can be concluded that there is a significant relationship between tutoring in the family and learning achievement in mathematics students from these conclusions. The impact generated in this study with the existence of tutoring in the famiy can improve student achievement.

Keywords


Tutoring; Family; Learning; achievement; Mathematics

Full Text:

PDF

References


Fiah, R. EL. 2017. Bimbingan dan Konseling Anak Usia Dini. Depok: Rajawali Pers.

Jailani, M. S. 2014. Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa, 8(2), 245.

Khusuma, N. L. 2015. Hubungan Bimbingan Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Dayasakti Timijajar Kabupaten Tulang Bawang Barat Tahun Ajaran 2014-2015. Skripsi. Universitas Lampung.

Mulyasih, P. S., & Suryani, N. 2016. Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pengantar Administrasi. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 602–602.

Muslimin, & Amran, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Paired story telling Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Muatan Bahasa Indonesia. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3, 241–248.

Nurdin, M., & Patta, R. 2019. Hubungan Efikasi Diri Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional LP2M UNM.

Rosyid, Z., Mustajab, & Abdullah, A. R. 2019. Prestasi Belajar. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Rukayah. 2019. Mengembangkan Aspek Sosial / Kerjasama Siswa Melalui Metode Wisata. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(2), 101–107.

Salsabila, A., & Sari, P. 2020. Faktor-Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Dakwa, 2, 278–288.

Shochib. 2014. Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta.

Subini, N. 2012. Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Jogjakarta: Javalitera.

Susanti, M. 2012. Hubungan antara bimbingan belajar dalam keluarga dengan Prestasi pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Bagi Siswa Madrasah Aliyah Tarbiyah Islamiah Kota Baru Kabupaten Indragili Hilir. Skripsi. Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riyau.

Thahir, A., & Hindriyanti, B. 2014. Belajar Siswa Pondok Pesantren Madrasah Aliyah Al-Utrujiyyah Kota Karang. Konseli : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, Vol 1, No(2), 55–66.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. 2018. Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.

Yusuf, M. 2014. Metode Penelitian. Jakarta: Kencana.


Article Metrics

Abstract view : 103 times | PDF view : 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 RESMA OCTAVIANTY, Sidrah Afriani Rachman, Ruka yah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya