PENGARUH POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Amir Pada(1*),

(1) FIP UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20912

Abstract


This study aims to see the effect of authoritarian, permissive and democratic parenting partially on the learning outcomes of fourth grade students of SD Inpres Sero, Kabupaten Gowa and to see the effect of authoritarian parenting, permissiveness and democratization simultaneously on learning outcomes of fourth grade students of SD Inpres Sero, Kabupaten Gowa. The results showed that parenting contributed 11.6% to learning outcomes, permissive parenting contributed 20.5% to learning outcomes and democratic parenting contributed 16.1% to learning outcomes. Meanwhile, authoritarian, permissive and domocratic parenting patterns simultaneously affect student learning outcomes. The big influence is 19.6% and the rest are other variables not selected in this study


Keywords


Authoritarian; Permissive; Democratic; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Adawiah, R. 2017. Pola asuh orang tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7 (1) 35 36.

Azwar. 2012. Penyusunan Skala Psikologi.

Pustaka Pelajar.

Cristiany. 2014. Konsep Diri, Pola Asuh Orangtua Demokratis dan Kompetensi Sosial Siswa. Jurnal Psikologi Indonesia. 3 (1), 9-21.

Gujarati. 2001. Ekonometrika Dasar, Erlangga.

Hidayati, I., N. 2014. Pola Asuh Otoriter Orangtua, Kecerdasan Emosi, dan Kemandirian Anak SD. Jurnal Psikologi Indonesia. 3(1), 1-8.

Margono. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.

Narisa. 2020. Pengaruh Gaya Hidup, promosi dan Orientasi Belanja terhadap Prilaku Komsumtif mealui media instragram. Skripsi. Tidak diterbitkan. Jakarta : Universitas Islam Negeri.

Pravitasari, T. 2012. Pengaruh Persepsi Pola Asuh Permisif Orangtua terhadap Perilaku Membolos. Education Psychology Journal. 1 (1), 2-3

Silalahi,U. 2015. Metode Penelitian Sosial Kuantitatif. Cv Mediatama.

Siregar, S. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana

Sugiyono. 2016. Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Alfabeta.

Suprapti, A., dkk. 2018. Pola Asuh Orangtua pada Anak yang Berperilaku Agresif. Jurnal Ilmiah Potensia. 3 (1), 1-6.

Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Kementerian Agama Republik Indonesia.

Wedyawati, N. 2017. Korelasi Pola Asuh Orangtua dengan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD Negeri 5 Tengadak. Jurnal Pendidikan Dasar. 3 (2).

Widodo. 2017. Metodologi Penelitian Populer dan Praktis. Jakarta: Raja Grafindo Pesada.

Yana. 2010. Ekonometrika Teori dan Aplikasi dengan Eviews. Laboratarium Pend. Ekop Fpep Upi.


Article Metrics

Abstract view : 2280 times | PDF view : 422 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Amir Pada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya