Implementasi Model Pembelajaran Kuantum untuk Meningkatkan Sikap Percaya Diri dan Hasil Belajar Siswa

Thomas Yuli Padmara(1*), Agnes Herlina Dwi Hadiyanti(2), Albertus Saptoro(3),

(1) Universitas Sanata Dharma
(2) Universitas Sanata Dharma
(3) SD Kanisius Kintelan
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20615

Abstract


The aims of this study are as follows:(1) To describe efforts to increase self-confidence and student learning outcomes through the use of a quantum learning model, (2) To increase student confidence through the use of quantum learning models (3) To improve student learning outcomes through the use of quantum learning models. This research is Classroom Action Research consisting of two cycles: planning, implementing, observing, and reflecting. The data analysis technique used is a quantitative analysis and qualitative analysis which the data collection techniques used were interviews, observations, and tests. The subjects of this study were 20 students in third grade of Kanisius Demangan Baru of Elementary School. The results showed: (1) efforts to increase self-confidence and student learning outcomes by applying quantum learning through growth stages; natural; name; describe; repeat; and celebrate, (2) the application of quantum learning models can increase students' self-confidence; from the starting condition, the students' self-confidence was 51% increased to 70% in the first cycle, and increased to 92% in the second cycle, (3) the application of the quantum learning model can improve student learning outcomes; from the mean value of the starting conditions of 78.05; increased to 83.5 in cycle I, and increased to 90.5 in cycle II.

Keywords


Self-confidence; learning outcomes; quantum learning model.

Full Text:

PDF

References


Darkasyi, M., R. Johar, & A. Ahmad. (2014). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan motivasi siswa dengan pembelajaran pendekatan quantum learning pada siswa SMP negeri 5 Lhoksumawe. Jurnal Didaktik Matematika. 1(1). 21-34.

Deporter, B., M. Reardon, & S. Singer-Nourise. (2010). Quantum teaching: Mempraktikkan quantum learning di ruang-ruang kelas. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Erina, R., & H. Kuswanto. (2015). Pengaruh model pembelajaran inSTAD terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif fisika di SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 1(2). 202-211.

Hasan, K., N. Mukhlisa, & A. Lestari. (2020). Penerapan model somatic, auditory, visualization, dan intelectually (SAVI) untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas IV. JIKAP PGSD: Jural Ilmiah Ilmu Kependidikan. 4(2). 165-169.

Kusumah, W.D., & Dedi. (2009). Mengenal penelitian tindakan kelas. Jakarta: Indeks.

Lintang, A.C., Masrukan, & S. Wardani. (2017). PBL dengan APM untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan sikap percaya diri. Journal of Primary Education. 6(1). 27-34.

Marina, V., & R. Amini. (2021). Peningkatan hasil belajar IPA melalui model pembelajaran kuantum di sekolah dasar. Jurnal Basicedu. 5(2). 784-788.

Muhamad, N. (2016). Pengaruh metode discovery learning untuk meningkatkan representasi matematis dan percaya diri siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. 9(1). 9-22.

Mulwati, S. (2017). Meningkatkan rasa percaya diri melalui strategi layanan bimbingan kelompok. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas. 18(3). 1-7.

Purwanta. (2009). Evaluasi belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Roeswigijanto, A. (2016). Pengaruh Quantum teaching and learning dalam pembelajaran matematika terhadap prestasi belajar dan percaya diri. Master tesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Salirawati, D. (2012). Percaya diri, keingintahuan, dan berjiwa wirausaha: tiga karakter penting bagi peserta didik. Jurnal Pendidikan Karakter. 2(2). 213-224.

Sukasa, I.W., N. Dantes, & N.W. Arini. (2014). Penerapan model pembelajaran kuantum berbantuan media microsoft powerpoint untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPA siswa kelas IV semester 1 SD negeri 6 Menanga. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2(1). 6-16.

Susanti, S. (2017). Upaya meningkatkan sikap percaya diri dan prestasi belajar IPA materi pengaruh perubahan lingkungan fisik terhadap daratan melalui model pembelajaran quantum. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar. 9(2). 72-75.

Swandewi, N.L.P., N.I. Gita, & I.M. Suarsana. (2019). Pengaruh model quantum learning berbasis masalah kontekstual terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa SMA. Jurnal Elemen. 5(1). 31-42.

Syahputra, E. (2020). Snowball Throwung Tingkatkan Minat dan Hasil Belajar. Sukabumi: Haura Publising.

Wijaya, H. (2013). Pengaruh model exampe and non exampe terhadap hasil belajar IPS kelas V SD. Skripsi, Universitas Tanjungpura.

Yohana, H., T. Supriyanto, & A. Rusilowati. (2013). Keefektifan pembelajaran menulis puisi dengan model kuantum dan model instruksi langsung berdasarkan minat belajar sastra peserta didik sekolah dasar. Journal of Primary Education. 2(1), 161-165.


Article Metrics

Abstract view : 486 times | PDF view : 76 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Thomas Yuli Padmara, Agnes Herlina Dwi Hadiyanti, Albertus Saptoro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya