Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V
(1) PGSD FIP UNM
(2) UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i3.14911
Abstract
The research objective was to describe the improvement in social studies learning outcomes of grade V SD Inpres 12/79 Macope students after using the Think Pair Share type cooperative learning model. The approach used is a qualitative approach that is descriptive, this type of research is a classroom action research conducted in two cycles. The focus of research is the social studies learning outcomes of grade V students and the Think Pair Share type of cooperative learning model. The research setting was class V SD Inpres 12/79 Macope. The data analysis technique is descriptive analysis which is carried out by reducing data, presenting data, drawing conclusions, and verification. The results of data analysis indicate that learning using the Think Pair Share type of cooperative learning model can improve social studies results for fifth grade students of SD Inpres 12/79 Macope.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, S., et. al. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Asy’ari, et. al. (2007). Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Eelangga.
B, Uno, Hamzah & Nurdin, M. (2014). Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Lingkungan Kreatif Menarik. Jakarta: Bumi Aksara
Dahlia. (2012). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share Pada Siswa Kelas IV SDN 216 Talungeng Kecamatan Barebo Kabupaten Bone. Skripsi. Watampone: FIP UNM
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) untuk SD/MI. Jakarta: Depdiknas.
Gunawan, R. (2011). Pendidikan IPS Filosofi, Konsep, dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta
Hamdayama, J. (201)4. Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia
Moleong, L. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda
Rusman.(2012).Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana
. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group
Umar, M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV SD Negeri Mangasa Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Skripsi. Makassar: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Makassar
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika
Article Metrics
Abstract view : 382 times | PDF view : 74 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 andi nurfaisah, muh anis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: