Persespsi Guru Terhadap Media Pop-Up Book Pada Materi Bangun Ruang Kelas V SDN Tanjungsari

Ripa Nurul Padilah(1*), Andi Nurrochmah(2), Din Azwar Uswatun(3),

(1) Universitasi Muhammadiyah Sukabumi
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i3.14382

Abstract


This research is a qualitative study aimed to describe the teacher's perception of pop-up book media when applied to the material building space in the V grade elementary school. The research method of using qualitative descriptive with the research data source is the teacher of grade V in elementary school Tanjungsari, namely VA and VB. The data collection techniques used are online interviews through the WhatsApp app. Data analysis techniques using the technical of Miles and Huberman are data reduction, data presentation, and withdrawal of conclusions. The result of this study raises positive perceptions of class V teachers. The Media pop-up book is interesting to apply to material solid figure in class V, seeing students who are always interested in new things, because this media has not been used, so that the media pop-up book is very good to be applied in class V, in order to support the creativity of students, so that students will be happy and think critically in the process of learning math material solid figure.


Keywords


perception of teacher, media pop-up book, solid figure

Full Text:

PDF

References


Awangga, R,. M. (2019). Pengantar Sistem Informasi Geografis: Sejarah, Definisi, dan Konsep Dasar. Bandung: Kreatif.

Ariyanto, D. N. (2015). Persepsi Guru tentang Media Gambar pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMPN Tahun Ajaran 2014/2015 Se-Kabupaten Banyumas. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 6(9), 1–10

Atapukang, N. (2016). Kreatif Membelajarkan Pembelajar dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Tepat sebagai Solusi dalam Berkomunikasi. Jurnal Media Komunikasi Geografi, 17(2), 45–52.

Budiarsa, I.W.A., Adi, I.P.P., Wijaya, M.A. (2018). “Pengembangan Media pembelajaran PJOK Berbasis Kartu Gerak pada Materi aktivitas Pengembangan Untuk Siswa Kelas VII”. E_Journal Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi. 9, 2-10.

Eliyanto, & Wibowo, U. B. (2013). Pengaruh Jenjang Pendidikan, Pelatihan, dan Pengalaman Mengajar Terhadap Profesionalisme Guru SMA Muhammadiyah di Kabupaten Kebumen. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 1(1), 34–47.

Hidajat, D., Pratiwi, D. A., & Afghohani, A. (2018). Analisis kesulitan dalam penyelesaian permasalahan ruang dimensi dua. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–16.

Hermawan, A. S., & Hidayat, W. (2018). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP melalui Pendekatan Penemuan Terbimbing. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(3), 7–12. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228

Jafar, M. I., Patta, R., & Rauf, H. (2018). Penerapan Pendekatan Realistik Bersetting Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Inp 6 / 75 Manurungge Watampone Kab . Bone. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 2(2), 10–11.

Jalinus, N,. dan Ambiyar (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, VIII(2), 1–10.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 03(01), 171–187.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8, 19–35.

Ojose, B. (2011). Mathematics Literacy : Are We Able To Put The Mathematics We Learn Into Everyday Use ? Journal of Mathematics Education, 4(1), 89–100.

Qondias, D., Anu, E. L., & Niftalia, I. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Min Mapping SD Kabupaten Ngada Flores. Jurnal Pendidikan Indoneia, 5(2), 176–182.

Rivai, V., dan Mulyadi, D. (2012). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Riyana, C. (2012). Media pembelajaran. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI. 11-56.

Sudewi, Irviani, R., & Trisnawati. (2016). Sistem Aplikasi Pembelajaran Bangun Ruang untuk Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 1–8.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 73–82.

Sutrisman, D. (2019). Pendidikan Politik, Persepsi, Kepemimpinan, dan Mahasiswa. Cibubur: Guepedia.

Setyawan, A. D. C., Rusijono, & Subroto, W. T. (2017). Pengembangan Media Tiga Dimensi dalam Pembelajaran Model Student Team Achievment Division untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV Sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 3(2), 397–404.

Solichah, L. A., & Mariana, N. (2018). Pengaruh Media Po Up Book teradap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Kelas IV SDN Wonopolitan II Kecamatan Prambon. Jurnal PGSD, 06(09), 1537–1547.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Widodo, S. A., & Ikhwanudin, T. (2018). Improving mathematical problem solving skills through visual media Improving mathematical problem solving skills through visual media. Journal of Physics, 948(1), 1–7.

Febrianto, M. F. M., Setiadarma, W., & Aryanto, H. (2014). Penerapan Media dalam Bentuk Pop Up Book pada Pembelajaran Unsur-unsur Rupa untuk Siswa Kelas 2 SDNU Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 2(3), 146–153.


Article Metrics

Abstract view : 249 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ripa Nurul Padilah, Andi Nurrochmah, Din Azwar Uswatun

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya