Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Interactive Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa PGSD FIP UNM
(1) Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP UNM
(2) Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i1.12046
Abstract
This study aims to develop and implement and examine the extent of science learning materials based on interactive learning to improve the ability of students of PGSD FIP UNM. The subjects of this study were PGSD students who programed a basic concept course for Science 1 academic year 2019/2020. This research follows the stages of developing the ADDIE model which consists of five stages namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The results of the study indicate that the development of interactive learning-based teaching materials to improve the ability of PGSD FIP UNM students is in the very good category and the level of effectiveness of the use of teaching materials is very good based on the response of lecturers and students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daryanto. 2013. Menyusun Modul:Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar.Yogyakarta: Gava Media
Darmodjo Hendro, Jenny R.E Kaligis. 1991. Pendidikan IPA II. Jakarta: Depdikbud.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka setia.
Harijanto, M. 2007. Pengembangan Bahan Ajar Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Program Pendidikan Pembelajar Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika, 2 (1): 216-226.
Ika, Lestari. 2013. Pengembangan BahanAjar Berbasis Kompetensi (Sesuaidengan Kurikulum TingkatSatuan Pendidikan). Padang: Akademia Permata
Irfan, M. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Metode Mind Map Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1 (2):107-114
Komara, Endang. 2014. Belajar dan Pembelajaran INTERAKTIF. Bandung: PT Refika Aditama
Lisa Tania, Joni Susilowibowo. 2017. Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Surabaya: Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5 (2): 2337-6457
Mariana, M. A., Pragindra, W. 2009. Hakikat IPA Dan Pendidikan IPA. Bandung: PPPPTK IPA.
Muijs Daniel, David Reynold. 2008. Effective Teaching Evidence and Practic. London: Sage Publications.
Smaldino, Sharon, dkk. Arif Rahman (Penj.). 2011. Instructional Technology and Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana
Sudaryono, Gaguk. Margono, Wardani Rahayu. 2013. Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Jogjakarta: Graha Ilmu
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
file:///C:/Users/user/Downloads/Pembelajaran%20Interaktif%20_%20Feridi.htm
diakses pada tanggal 26 Februari 2018 pukul 14.11
http://sofiasacikakaradiba.blogspot.com diakses pada tanggal 26 februari 2018 pukul 15.35
http://eferoniwaruwu.blogspot.co.id/2015/05/pengertian-perangkat-pembelajaran.html diakses pada tanggal 8 Maret 2018 pukul 09.56
Article Metrics
Abstract view : 359 times | PDF view : 85 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 muslimin muslimin, Muhammad Amran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: