Pengaruh Workshop Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Kompeteni Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran

Muh. Afandy Gunawan Lahami(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jetclc.v1i1.17183

Abstract


The purpose of this research is to describe the implementation of instructional media workshops, describe the competence of teachers in developing presentation media, and find out whether there is an effect of instructional media workshops on increasing teacher competence in developing learning media at SMP Negeri 18 Makassar. The approach used is descriptive qualitative research, while the type of research used in this research is descriptive qualitative, referring to the correlation study (relationship). The data analysis used descriptive analysis and inferential statistical analysis. The results of this study indicate that the implementation of the instructional media workshop shows very effective results based on the observations of the instructor and training participants. The pretest and posttest results showed that there were significant differences. This also answers the hypothesis H1 = There is an Effect of Learning Media Workshop on Increasing Teacher Competence in Developing Learning Media at SMP Negeri 18 Makassar.

 

Keywords: Education and training, Teacher, Learning Media,Teacher Competence


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Presedur Penelitian Pendekatan Praktek. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dewi, Tiara Anggia. 2015. “Pengaruh Profesionalisme Guru dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Ekonomi SMA Se-Kota Malang”. Skripsi. Pendidikan Ekonomi. Universitas Muhammadiyah Metro Malang. Malang

Hadi, Sutrisno. 2015. Statistik. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Hosnan, M. 2016. Etika Profesi Pendidik. Bogor: Ghalia Indonesia

Karim, Abdul. 2007. Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM

Kemendikbud. 2018. Neraca Pendidikan Daerah, (Online) https://npd.kemdikbud.go.id/?appid=ukg (di akses pada tanggal 24.11.2009 jam 21.45)

Munir. 2013. Multimedia, Konsep, dan Aplikasi dalam Pendidikan (cetakan ke 2) Bandung: Alfabeta,CV

Murniati. 2016. “Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Bongoro Kabuaten Pangkep”. Skripsi. Pendidikan Administrasi Perkantoran. UNM. Makassar.

Noor, Juliansyah. 2014. Metodologi Penelitian. Jakarta: Prenadamedia Group

Popescu, George. 2014.Focusky-an Intuitive and Persatile Presentation Maker for Everyday use, (online); http://www.softpedia.com/reviews/mac/focusky-review-456010.shtml (di akses pada tanggal 24.11.2019 jam 21:10)

Priyanti, Endah Tri. 2010. Keterampilan Menggunakan Media Pembelajaran. Malang: UPT PPL UNM

Rudini. 2018. “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Menggunakan Software Focusky pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI SMA Negeri 2 Bantaeng”. Skripsi. Teknologi Pendidikan. UNM. Makassar.

Rusman, 2014. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Rusman, dkk. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Sadiman, dkk. 2012. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saragih, A. Hasan. 2008. “Kompetensi Minimal Seorang Guru dalam Mengajar”. Tesis. Universitas Negeri Medan. Medan.

Setiawan, Ferry. 2018. “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Focusky Berbasis Media Presentasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII Di SMP Negeri 3 Belopa”. Skripsi. Teknologi Pendidikan. UNM. Makassar.

Sudijono, Anas. 2013. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Sudjana, Nana. 2013. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarta

Susilana R & Riyana C. 2009. Media Pembelajaran. Bandung: Cv Wana Prima.

Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/UU14-2005GuruDosen.pdf

Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika

Waryanto, N.H. 2008. Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran. Makalah disampaikan pada kegiatan Diklat Guru SMK Muhammadiyah 3 Klaten. Yogyakarta, 15&21 Mei 2008.

Yanto, Supri. 2019. “Pengaruh Workshop Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Di SMP Negeri 26 Makassar”. Skripsi. Teknologi Pendidikan. UNM. Makassar.

Yusuf, Muri. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.


Article Metrics

Abstract view : 269 times | PDF view : 85 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, CURRICULUM, LEARNING AND COMMUNICATION

Jurnal JETCLC terindeks oleh

            

   E-ISSN P-ISSN

     

Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material

Kantor Redaksi

Jurnal Teknologi Pendidikan, Kurikulum, Pembelajaran, dan Komunikasi
Jurusan Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar. 

Kontak:

Merrisa Monoarfa: +62821-9175-9996 

Nurwahyuningsih Ibrahim: +62852-5581-6055

Fajrin Baids: +62853-4351-0765