The Correlation Between Digital Simulation Learning, Basic Programming, Mathematics and Students’ Knowledge: Optimizing Students’ Skill Program for Learning Results

Muhammad Farid(1*), Muhammad Yahya(2), Dian Atmasani(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/est.v7i3.24538

Abstract


The study aims to investigate students learning results of Mathematics, Digital Simulation, and Basic Programming subjects in Vocational High School 7 Takalar and to identify the correlation between students’ learning results on Mathematics and Digital Simulation Subjects and Basic Programming Subject. The research method was ex-post facto. The number of population was 210 and the samples were 63. Data were collected using documentation and test. Hypotheses were tested after performing Prerequisite Test. Results of the study show that: (1) students’ learning results in Mathematics were in the Good category. (2) students’ learning results in Digital Simulation were in the Good category. (3) students’ learning results in Basic Programming were in the Good category. (4) there is a strong correlation between students’ learning results in Mathematics and Basic Programming. (5) there is a strong correlation between students’ learning results in Digital Simulation and Basic Programming, (6) There is a Correlation between students’ learning results on Mathematics and Digital Simulation subjects and Basic Programming subject

Keywords


Mathematics; Digital Simulation; Basic Programming

Full Text:

PDF

References


Aprilisa. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Guided Note Taking Terhadap Berpikir Kritis Siswa Kelas Viii Pada Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan Di Smp Nurul Iman Palembang. Diploma thesis, UIN Raden Fatah Palembang.

Arikunto, S. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Atahau, E.H. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dengan Minat Berwirausaha Paket Keahlian Administrasi Perkantoran SMK Negeri 1 Mandalle Kabupaten Pangkajene dan KepulauanHubungan Motivasi Belajar dengan Minat Berwirausaha Paket Keahlian Administrasi Perkantoran SMK Negeri 1 Mandalle Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. Diploma thesis, Universitas Negeri Makassar.

Atmoko, B.T. (2012). Pengaruh Prestasi Mata Pelajaran Adaptif dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Produktif Siswa Jurusun TITL SMK Negeri Magelang. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Danawuri, M (2015). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Kelas X SMK Negeri 2 Singosari. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.

E. Mulyasa. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Haryoko, S, dkk. (2017). Pengembangan Media Ajar Pada Mata Kuliah Pengantar Pendidikan Kejuruan. Jurnal Mekom 4(2): Universitas Negeri Makassar.

Ifa, M. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMK Negeri 3 Boyolangu pada standar kompetensi menerapkan keselamatan dan kesehatan kerja (k3). Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2).

Jofrishal, dkk. (2014). Pengembangan Modul Kompos Terintegrasi Konsep Kimia Sebagai Bahan Ajar Untuk Siswa Program Agribisnis Tanaman Perkebunan (Atp) SMKN Aceh Timur. Aceh: Universitas Syiah Kuala.

Kurniawan, U. (2012). Pembangunan Karakter Luhur Siswa melalui Model Diskusi Teman Sejawat di SMK Negeri 3 Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nolker, H. & Schoenfeldt, E. (1983). Pendidikan Kejuruan. Jakarta: Gramedia.

Notonegoro, A.Y. (2010). Model Kompetensi Lulusan Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) berbasis Kompetensi Dunia Usaha dan Dunia Industri (DUDI). Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan Edisi No.8.

Prabawati, dkk. (2012). Pengaruh Motivasi Memasuki Dunia Kerja Dan Pengalaman Praktik Kerja Industri Terhadap Kesiapan Kerja Peserta Didik Kelas Xii Program Keahlian Akuntansi Smk Negeri I Tempel Tahun Pelajaran 2011/2012. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Prasetyo, S.B. (2012). Korelasi Antara Prestasi Mata Pelajaran Normatif, Adaptif Dan Produktif Dengan Pemahaman Karakter Akademik Siswa Program Keahlian Teknik Pemesinan Smkn 2 Kebumen Tahun 2012/2013. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Rahayu, S.D. (2016). Pengaruh Fasilitas Sekolah Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Perbaungan T.A 2015/2016. Medan: Universitas Negeri Medan.

Rinasa, A. (2014). Kontribusi Prestasi Belajar Mata Pelajaran Matematika, Fisika, dan Kimia terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Kejuruan Teknik Kendaraan Ringan di SMK Piri Sleman. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Rochman, F. (2018). Kontribusi pemanfaatan fasilitas praktek di sekolah, pembimbingan prakerin, dan pelaksanaan prakerin terhadap hasil belajar produktif dan kesiapan kerja siswa SMK Program Keahlian TKJ di Kabupaten Lamongan (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Sahade, dkk. (2018). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perusahaan Jasa Di Smk Negeri I Bungoro Kabupaten Pangkep. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan 1(1). Universitas Negeri Makassar.

Santoso, H. (2017). Pendidikan Karakter untuk Menyiapkan Generasi Indonesia Berkemajuan. In Proseeding Seminar Nasional Pendidikan: Membangun Generasi Berpendidikan dan Religius Menuju Indonesia Berkremajuan.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitataif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Taufik, A. (2016). Aplikasi Pembelajaran Elektronika Dasar Untuk Sekolah Menengahkejuruan Elektronika Berbasis Android. Jakarta: STMIK Nusa Mandiri Jakarta

Tarigan, N.M, dkk. (2013). Pengaruh Prestasi Pembelajaran Produktif dan Prestasi Praktik Kerja Industri terhadap Kompetensi Keahlian. Lampung: Universitas Lampung.

Wijaya, E. Y., dkk. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Yu, L. (2009). A Comparative Review in Chinese Vocational Education and Training System. The Online Journal of New Horizon in Education. 3(2).


Article Metrics

Abstract view : 295 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Farid, Muhammad Yahya, Dian Atmasani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editorial Office

Journal of Educational Science and Technology
Graduate Program Universitas Negeri Makassar

   

address icon red

 Jl Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD Ruang 406 Lt 4, Indonesia  
  jurnalestunm@gmail.com | est.journal@unm.ac.id 
  https://ojs.unm.ac.id/JEST/index 
   085299898201 (WA) 
 

EST Index by: