Pemanfaatan Pasar Tradisional sebagai Sumber Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X

Dimas Caesar Ricardika(1), Aan Anisah(2*),

(1) Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jekpend.v4i1.15111

Abstract


This study aims to determine the use of the market as a learning resource and how to design LKS teaching materials. This study uses a qualitative research method with a case study approach. Data analysis techniques according to Miles and Huberman where the technique has four steps, namely data collection, data reduction, data display, and conclusion and verification of data. The results showed that economic activities in the Cilimus traditional market which can be used as a learning resource in Economics in the chapter material on Balance and Market Structure are: 1) Merchandise distribution activities, 2) merchandise storage, 3) presentation of merchandise Buying and selling transactions and the results of the validation of the design of environmentally based student worksheets show that this is feasible to be developed with some suggestions after validating material experts and media experts.

Keywords


Traditional market, learning resources, student worksheet

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Ramli (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika, IAIN Ar-Raniry

AECT (Association for Educational Communication and Technology). Evaluating Media Programs District and School, Washington D.C : The Association, 2004

Afifah, Rohmatun Nurul (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Metode Percobaan. Jurnal Pendidikan, Universitas PGRI Yogyakarta

Bektaş, Mustafa. (2013). An Examination of the Elementary School Teachers’ Preferred Teaching Methods and Instructional Technologies in Terms of Various Variables in Life Study Lesson. International Online Journal of Educational Sciences.

Belawati, Tian, dkk. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka

Brata, Ida Bagus (2015). Pasar Tradisional di Tengah Arus Budaya Global. Jurnal Ilmiah Didaktika, Universitas Mahasaraswati Denpasar

Diknas.2004. Pedoman Umum Pemilihan dan Pemanfaatan Bahan Ajar. Jakarta: DitjenDikdasmenum

Ernawati, Andi dkk (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Multiple Intelligences pada Pokok Bahasan Substansi Genetika Kelas XII IPA SMA Negeri 16 Makassar. Jurnal Biotek, UIN Alauddin Makassar

Hamdani.(2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV PustakaSetia.

Hidayat, Alvin (2014). Pemanfaatan Pasar Sebagai Sumber Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMPN 66 Jakarta. Skripsi Pendidikan IPS, Universitas Islam Negeri Syarief Hidayatullah.

Lestari, Emy (2017). Efektivitas Pasar sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Kecerdasan Ruang Peserta Didik : Quasi Eksperimen di SMP Negeri 1 Tawangsari Kab. Sukoharjo Prop. Jawa Tengah. S2 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Lukman (2007). Pengantar Mikro Ekonomi. Jakarta:Lembaga Penelitian UIN Jakarta & UIN Press.

Majid, Abdul. (2011). Perencanaan Pembelajaran : Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Merida, Peggy Delita. (2016). Optimalisasi Sumber Belajar Ekonomi dalam Pembelajaran Ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan. Universitas Negeri Malang

Pemerintah Indonesia. 2007. Undang-Undang Nomor 112 Tahun 2007 tentang Penataan dan Pembinaan Pasar Tradisional, Pusat Perbelanjaan dan Toko Modern. Lembaran Negara RI Tahun 2008, No 112. Sekretariat Negara. Jakarta.

Prastowo, Andi. (2011). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovativ. Jogjakarta:Diva Press

Rahmatullah, R., Inanna, I., Rakib, M., Mustari, M., & Rabania. (2020). Developing Tematic Economic Comic with Characters for Early Childhood. EST Journal of Educational Science and Technology, 6(3), 293–300

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Ramli, A., Rahmatullah, Inanna, & Dangnga, T. (2018). Peran Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar. Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 5–7. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/download/7649/4429%0A

Sanjaya, Wina. 2014. Stategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Sari, Lila Fitria.(2013). Pengaruh Orientasi Pasar dan Kreativitas terhadap Kinerja Pemasaran Pedagang Pakaian Jadi di Pasar Kliwon Kabupaten Kudus. Management Analisys Journal, UniversitasNegeri Semarang.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media

Yulianti, Y. (2019). Contextual Teaching Learning Dalam Pembelajaran Ekonomi. Pinisi Business Administration Review, 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 586 times | PDF view : 112 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dimas Caesar Ricardika, Aan Anisah, Jimmy Hasoloan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Has been Indexed and Abstracted by:

Google Scholar Index Copernicus  PKP Index  Dimensions

 Microsoft Academic Search

 

Published by:

Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Raya Pendidikan, Fakultas Ekonomi Kampus UNM Gunungsari Baru Kec. Rappocini Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jekpend.fe@unm.ac.id Contact+6285341579686