FACTORS THAT AFFECT USING ASPECT NUMBERS ON STUDENTS SDN IN THE PANGKAJENE DISTRICT PANGKEP REGENCY

Samsiah Samsiah(1*),

(1) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v1i2.3576

Abstract


The government has implemented various efforts in order to improve the quality of education, especially in the field of basic education. The quality of education concerns many interrelated issues, including the quality of learners, the quality of educators (teachers) and other education personnel and facilities and infrastructure. At the operational level, the issue of quality of education is very pleased with the quality of teaching teachers and student learning. Based on that, the researcher is encouraged to analyze the factors influencing the mastery of the aspect of the number in the elementary school teacher in Pangkajene sub-district, Pangkep regency. This research belongs to survey research that is descriptive-correlative and explorative with population of all teachers of SD Negeri in Pangkajene Sub-district of Pangkep Regency. Sampling was done with a sample of considerations. Data obtained by using the instrument in the form of questionnaire and test about aspect of number. The data were processed using descriptive and inferential statistical analysis. The result of descriptive analysis shows that the mastery of number aspect in elementary school teacher is in low category. The results of inferential analysis indicate that the level of education, age and sex rate together affect the mastery of number aspect in elementary school teachers in Pangkajene sub-district, Pangkep regency. The results of explorative research indicate that other factors affecting the mastery of the number aspect are education and training, educational background, shift of teaching level, the role of teacher of mathematics guide, motivation and incentive for the achieving teacher

Keywords


Level of education; age, gender, & number

Full Text:

PDF

References


Ary, Donald. Luchy Cheser Jacobs dan Asghar Razavieh. 1982. Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Terjemahan oleh Arief Furchan. 2007.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Standar Isi Kurikulum Tingkat

Satuan Pendidikan SD/MI. Jakarta

Ediati, Srihari. Mendidik Anak Menyukai Berhitung dengan Matemagica. Online (http://marthatanti.multiply.com) Diakses pada tanggal 15 Maret 2008.

Fakih, Mansour. 2006. Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamalik, Oemar. 2008. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara.

Heruman. 2007. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: Rosdakarya.

Jalaluddin. 2001. Teologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kedua. 1994. Jakarta: Balai Pustaka.

Ma’rufi, 2006. Analisis Partisipasi Masyarakat dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi dalam Pengelolaan Lingkungan Kota Palopo. Tesis tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Mulbar, Jalaluddin. 2007. Pokok-Pokok Materi Matematika Dasar. Makalah disampaikan pada pelatihan guru pemandu mata pelajaran matematika SD se kabupaten Luwu Timur.

. 2007. Matematika Dasar Operasi Hitung Bilangan. Makalah disampaikan pada pelatihan guru matematika SD kota Pare-Pare.

Pidarta, Made. 1997. Landasan Kependidikan Stimulus Ilmu Pendidikan. Surabaya: PPs Pendidikan Matematika IKIP Semarang.

Ratumanan, T.G. 2004. Belajar dan Pembelajaran: Edisi Kedua. Ambon: Unesa.

Riduan. Pendidikan dan Pemberdayaan Perempuan . Online (http://desangayau.blogspot.com/2007) Diakses pada tanggal 20 April 2008.

Retiyono dkk. 2007. Persiapan Menghadapi Ujian Akhir Nasional/ Ujian Akhir Sekolah Wajar Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah 2007/2008. Surabaya: Pustaka Agung.

Sagala, Syaiful. 2003. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sobel, Max A. 2004. Mengajar Matematika Sebuah Buku Sumber Alat Peraga, Aktivitas, dan Strategi: Edisi Ketiga. Jakarta: Erlangga.

Sobirin. 2008. Menjadi Juara Olimpiade Matematika SD/MI. Jakarta: Media Pusindo.

Soedjadi. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan nasional.

Sudjana. 1996. Metoda Statistika. Edisi ke 6. Bandung: Tarsito.

Sudrajat, Akhmad. Manajemen Strategis Kepemimpinan Pendidikan. Online (http://akhmadsudrajat.wordpress.com) Diakses pada tanggal 25 Mei 2008.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suherman dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Jica. Universitas Surabaya.

Syah, Muhibbin. 2006. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Edisi Revisi. Bandung: Rosdakarya.

Tatang Rahmat dkk. 2007. Persiapan Menghadapi Ujian Akhir SD 2008. Edisi 5 Tahun. Bandung: Pustaka Setia.

Tiro, M. Arief. 2000. Analisis Korelasi dan Regresi. Makassar: State University of Makassar Press.

. 2002. Statistika Terapan untuk Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial. Makassar: Andira Publisher.

. 2004. Analisis Regresi dengan Data Kategori. Edisi Kedua. Makassar: State University of Makassar Press.

. 2008. Bagaimana Aku Berpikir?. Edisi Kedua. Makassar: Andira Publisher.

Undang-Undang Guru dan Dosen. 2005. Undang-Undang RI No. 14. Jakarta: Sinar Grafika.

Usman, Moh. Uzer. 2007. Menjadi Guru Profesional. Edisi Kedua. Bandung: Rosdakarya.

Winkel, W.S. 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia


Article Metrics

Abstract view : 127 times | PDF view : 44 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Samsiah Samsiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Magister Program of Mathematics Education

prostgraduate Universitas Negeri Makassar

ramlan.mm@unm.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by

 

 

 

 

 Creative Commons License
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats