DEVELOPMENT OF REALISTIC MATHEMATICAL LEARNING DEVELOPMENT OF STATISTICS MATERIAL IN CLASS IX SMP NEGERI 3 PAREPARE

Andi Rusdi(1*),

(1) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v1i1.3308

Abstract


The purpose of this research is to develop learning tools in mathematics learning using realistic mathematics learning in Class IX SMP, with this tool is expected to change the paradigm of learning "centered on teacher" to "student-centered". This research is a research development (Reasearch and Development) which uses qualitative descriptive method, and through development experiments referring to Four-D Thiagarajan model (1994), namely difine, design, develop, and disseminate. The results of the study show that: (1) learning tools developed meet the criteria of valid, practical and effective, (2) the ability of teachers in managing learning "good" category, (3) student activity in effective category, (4) And "positive" teachers, (5) average achievement of learning outcome 73,33 with classical completeness level 87,50%. 


Keywords


Realistic Learning Tool; Statistics.

Full Text:

PDF

References


Anonim. 2008. “Laporan Hasil Nasional Ujian Nasional SMP Tahun Pelajaran 2006/2007.” Statistik UAN. Online (http://www.bsnp-indonesia.org/exam.php), Diakses. 1 September 2008.

Arikunto S, 2002, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Dahar, 1988. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Depdikbud Dikti P2LPTK

De Lange, J. 1987. Mathematic Insight and Meaning. Utrecht: OW & CO

Depdikbud, 2000. Pedoman Guru Memahami dan Menangani Siswa Dalam Belajar. Jakarta: Depdikbud.

_______. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Puskur & Balitbang Depdiknas

_______. 2004. Materi Pelatihan Terintegrasi Matematika. Jakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

_______. 2008a. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Dirjen Mandikdasmen, Depdiknas.

_______. 2008b. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 2 tahun 2008 Tentang Buku. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.

Djaali. 2007. Peningkatan Mutu Pendidikan Nasional Melalui Program Sertifikasi. Bulitin BSNP Vol. II/No. 2/Mei 2007 hal:3 Online (http://www.bsnp-indonesia.org/exam.php), Diakses. 1 September 2008

Fathurrahman, P. dkk. 2007. Strategi Belajar Mengajar Melalui Penerapan Konsep Umum dan Konsep Islam. Bandung: Refika Aditama

Fauzan, A. 2003. Rute Belajar dalam RME. Suatu Arah Untuk pembelajaran Matematika. Disampaikan dalam Seminar Nasional pendidikan Matematika, yang diselenggarakan oleh Pusat Studi Pembelajaran Matematika Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, 27-28 Maret 2003

Fauzi, Amin. 2002. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Pokok Bahasan Pembagian di Kelas V SD. Surabaya: Makalah Komprehensif. PPs UNESA

Gravemeijer, K. 1994. Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freundenthal Intitute

Grounlund, N.E. 1985. Measurement and Evaluation in Teaching. Englewood Cliff: Prentice Hall.

Hadi, S. 2001. Memperkenalkan RME kepada Guru SLTP di Yogyakarta. Makalah disajikan pada Seminar nasional Realistic Mathematics Education di FPMIPA Universitas Negeri Surabaya pada tanggal 24 Februari 2001

Hudoyo, H. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas

_______. 1998. Pembelajaran Matematika Menurut Kontrutivisme. Malang: PPs. IKIP Malang

Khabibah. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.

Kurtz, R.E. 1991. Teaching Elementrary Mathematics. Boston: Allyn and Bacon

Nur, M dan Wikandari, P.R. 2000. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstrukstivis dalam Pengajaran. Cet ke-2. Surabaya: Pusat Studi Matematika dan IPA Sekolah. UNESA Surabaya.

Nurdin. 2007. Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.

Orton, A.1991. Learning Mathematics: Issue, Theory and Classroom Practice (second edition). New York Cassel.

Post, T.R. 1992. Some Notes on the Nature of Mathematics Learning. Dalam Thomas R.Post (Editor). Teaching Mathematics in Grade K-8. (Second Edition). Boston: Allyn and Bacon.

Poppy, R. Yaniawati. 2003. Pendekatan Open-ended Salah Satu Alternatif Model Pembelajaran Matematika yang Berorientasi pada Kompetensi Siswa. Yogyakarta.

Roestiya, NK. 1989. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Russefendi, ET. 1988. Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito

Slameto. 1987. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin, R. 1994. Education Psychology Theory and Practice, Boston: Allyn and Bacon.

Soedjadi, R. 1985. “Mencari Strategi Pengelolaan Pendidikan Matematika Menyongsong Tinggal Landas Pembangunan Indonesia” Pidato Pengukuhan Guru Besar IKIP Surabaya.

________. 1999. Kiat-Kiat Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud

________. 2001a. Pembelajaran Matematika Realistik. Makalah disajikan pada Pelatihan TOT Guru Mata Pelajaran SLTP dan MTs dari Enam Propinsi pada tanggal 20 Juni s.d 6 Juli 2001 di Pusdiklat Wilayah VI Surabaya.

________. 2001b. Pemanfaatan Realistik dan Lingkungan Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Realistic Mathematic Eduation di FPMIPA Universitas Negeri Surabaya tanggal 24 Februari 2001

Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito Bandung

Suparno,P. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisus

________. 2002. Reformasi Pendidikan sebuah rekomendasi. Jakarta: Kanisius.

Tiro, Muhammad Arif. 2006. Dasar-Dasar Statistika. Makassar: State University of Makassar Press.

Trianto, 2007a. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Surabaya: Prestasi Pustaka

______. 2007b. Model Pembelajaran inovatif Berorientasi Konstrutivistik. Surabaya: Prestasi Pustaka

Winartaputra, U.S.dkk. 1992. Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka

Yuwono, I. 2001. RME (Realistic Mathematic Education) dan Hasil Awal Implementasi di SLTP. Makalah Seminar Nasional Realistics Mathematics Education (RME) di UNESA Surabaya 24 Februari 2001


Article Metrics

Abstract view : 442 times | PDF view : 110 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Andi Rusdi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Magister Program of Mathematics Education

prostgraduate Universitas Negeri Makassar

ramlan.mm@unm.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by

  

 

  

 

 Creative Commons License
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats