MATHEMATICAL CONNECTION ABILITY IN SOLVING MATHEMATICS PROBLEM BASED ON INITIAL ABILITIES OF STUDENTS AT SMPN 10 BULUKUMBA

Sriwahyuni Latif(1*),

(1) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v4i2.2899

Abstract


Initial ability is ability to determine the success of students in learning. High or low initial ability can cause differences in solving mathematics problems, particularly in connecting ability in solving mathematics problems based on initial ability of the students. This study is descriptive research with qualitive approach.the researcher is the main instrument guided by test of mathematics initial ability, test of mathematics problems problem solving, anda valid guided interview. Data were coffected through test anda verified through interview. The research subjects were the students of grade IXA at SMPN 10 Bulukumba which consisted of two subjects who have high initial ability anda low initial ability. The research process were conducted in the following steps (a) formulating mathematical connection indicators, (b) formulating supporting instrument, test of initial ability, test of problem solving, and guided interview which is valid anda reliable, (c) choosing research subjects based on initial ability, (d) conducting data collection to reveal mathematical connection ability of the students using test of mathematics problem solving. (e) conducti g triangulation to obtain valid data, (f) conducting data analysis, (g) conducting data analysis, and (h) conducting conclusion drawing based on the results of the study. The result of the study reveal that (a) the subject with high initial ability can complete test of mathematics problem solving based on mathematical connection inndicators, (b) the subject with low initial ability cannot solve the test of mathematical problem solving because there is no knowledge to support the problem solving.

Keywords


Mathematical Connection; Solving Mathematics

Full Text:

PDF

References


Ali, Muhammad. 1987. Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Anita. 2011. Deskripsi Kemampuan Siswa Menyelesaikan Masalah Matematika Di SMK Negeri I Pallangga Kabupaten Gowa ditinjau daritipe Kepribadian. Tesis. Tidak Diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Andari, Tri. 2010. Efektifitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Pendekatan Kontekstual Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas V Sd Se-Kecamatan Bangunrejo Kabupaten Lampung Tengah. Tesis. Tidak Diterbitkan. Surakarta: PPS Universitas Sebelas maret.

Arfiyani, Dewi. 2014. Deskripsi Proses Berpikir dalam Menyelesaikan Masalah Representasi Matematika pada Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri I Pinrang. Tesis. Tidak Diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Avianti, Nunik. 2011. Mudah Belajar Matematika untuk Kelas IX SMP/MTS. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan nasional

Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan menengah.

Eka, Karunia. 2014. Implementasi Brain-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP: jurnal pendidikan Unsika. Volume 2 Nomor 1 November 2014, 36.

Harahap, Halomoan. 2015. Penerapan Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Representasi Matematika Siswa Kelas VII-2 SMP Nurhasanah Medan Tahun Pelajaran 2012/2013:Jurnal EduTech Vol .1 No 1 Maret 2015.

Hudoyo, Herman. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang

Ikram, Muhammad. 2013. Eksplorasi Penalaran Siswa Dalam Pemecahan Masalah Trigonometri Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Logis Pada Siswa Kelas XII-IPA.Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM

Kanisius, mandur. 2013. Kontribusi Kemampuan Koneksi, Kemampuan Representasi, Dan Disposisi Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Swasta Di Kabupaten Manggarai:Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha,Volume 2.

Kasmila, Sitti. 2011. Deskripsi Kemampuan Menyelesaikan Masalah Pecahan Operasi Penjumlahan dalam Pembelajaran Matematika Realistik Siswa Kelas V SD Pertiwi. Tesis. Tidak Diterbitkan.Makassar: PPS UNM.

Mahmudi, Ali. 2008. Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika.

http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Ali%20Mahmudi. Diakses pada tanggal 10 Oktober 2015.

Milda, Afni. 2012. Deskripsi kesalahan Siswa dalam memecahkan masalah Trigonometri Pada kelas X-A SMAN 12 Cenrana Maros. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Muhkal, M. 2009. Materi Kuliah Strategi Belajar Mengajar Matematika. Makassar: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar.

Munib, Achmaddkk. 2004. Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang : UNNES Press.

Nirmala. 2009. Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan pemecahan Masalah Untuk meningkatkan kemampuan pemahaman dan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Dasar. Tesis. Tidak diterbitkan. Bandung. PPs UPI.

Nuharini, Dewi. 2008. Matematika Konsep dan Aplikasinya untuk Kelas VIII SMP dan MTS. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan nasional.

Nurwijaya, Sugian. 2014. Profil Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika dalam Pemecahan Masalah Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa SMP Negeri 1 Watampone. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM

Padang, Neli Salu. 2014. Eksplorasi Penalaran dan Komunikasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Geometri Ditinjau dari Kemampuan awal pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Rantepao. Tesis. Tidak Diterbitkan. Makassar: PPs UNM

Rafrin, Asmawaty. 2014. Profil Kemampuan Komunikasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Dan Kemampuan Awal matematika Pada siswa kelas VIII SMPN 12 Makassar. Tesis. Tidak Diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Ruseffendi, E.T. (1988). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA, Bandung : Tarsito.

Ruspiani. 2000. Kemampuan Siswa dalam Melakukan Koneksi Matematis. Tesis. Tidak Diterbitkan. Bandung : PPs UPI.

Soemarmo dkk. 2014. Penilaian Pembelajaran Matematika. Cimahi:Refika Aditama.

Sudjana. 1996. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Tarsito.

Suherman, dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Wena, Made. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara


Article Metrics

Abstract view : 2503 times | PDF view : 1149 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Sriwahyuni Latif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Magister Program of Mathematics Education

prostgraduate Universitas Negeri Makassar

ramlan.mm@unm.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by

  

 

  

 

 Creative Commons License
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats