Application Of Leaflet Media In Learning Missouri Mathematics Project (Mmp) Model Against Independence of Student Mathematics

Irfa Oktavia Rostina(1*), Nurma Izzati(2),

(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jdm.v8i2.14442

Abstract


Learning independence is a condition where someone determines the decision on an initiative to solve learning problems through self-confidence. This study aims to determine the independence of student learning, determine the response of leaflet media in MMP learning, and determine the effect of leaflet media in MMP learning on student learning independence. The research method uses a pseudo experimental design. The study population was the X class Islamic Center in the city of Cirebon and samples were taken based on purposive sampling technique that is obtained class X AKL2. The research instrument used was a questionnaire with descriptive data analysis techniques and simple regression analysis. The results showed an average score of learning independence was 67.133, the average value of leaflet media response scores in MMP learning was 82.86, and the influence of media leaflets on learning independence was 50,4% with a regression equation 𝑌=62,185 + 0,084X.


Keywords


Kemandirian Belajar Matematika;Leaflet; Missouri Mathematics Project

Full Text:

PDF

References


Amri, S., & Ahmadi, L. K. (2010). Kontruksi Pengembangan Pembelajaran: Pengaruhnya Terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Anike, A., & Handoko, H. (2018). Profil Kognitif Berfikir Kreatif Siswa pada Pembelajaran Matematika Model Jigsaw Melalui Pendekatan Discovery Learning. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 7(1), 109-118.

Dwiningrat, I. A., Suniarsih, N. W., & Manuaba, I. B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha

Faroh, N., Sukestiyarno, & Junaedi, I. (2014). Meodel Missouri Mathematics Project Terpadu dengan TIK untuk Meningkatkan Pemecahan Masalah dan Kemandirian Belajar. Unnes Journal of Mathematics Education Research (UJMER)

Hamid, A. A., Sikumbang, D., & Marpaung, R. R. T. (2014). Penggunaan Bahan Ajar Leaflet terhadap Aktivitas Belajar dan Penguasaan Materi oleh Siswa. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 2(4).

Handoko, H., & Winarno, W. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Scaffolding Berbasis Karakter. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 411-422

Izzati, N. (2015). Pengaruh Penerapan Program Remedial dan Pengayaan melalui Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. EduMa: Education Mathematics and Learning Teaching, 4(1), 54-68.

Jannah, M., Triyanto, & Ekana, H. (2013). Penerapan Model Missouri Mathematics Project (MMP) untuk Meningkatkan Pemahaman dan Sikap Positif Siswa pada Materi Fungsi. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi, 61-66.

Kurniawati, D. (2010). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Kooperatif Learning Kepal Bernomor Berstruktur pada Siswa SMPN 2 Sewon Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Lestari, D., Munawaroh, M., & Handoko, H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Bamboo Dancing Berbantuan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Integral: Pendidikan Matematika, 10(1), 28-39.

Marlena, M., Ningsih, K., & Titin, T. Pengaruh Model Talking Stick Berbantuan Leaflet terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Gerak Manusia Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(7).

Natalia, D. (2016). Eksperimen Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan Metode Penemuan Terbimbing terhadap Kemandirian dan Pemahaman Konsep. EKUIVALEN, 128-133.

Notoatmodjo, S. (2003). Ilmu Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Rineika Cipta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suhendri, H., & Mardalena, T. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Kemandirian Belajar. Formatif, 105-144

Winarso, W., & Yulianti, D. D. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbentuk Leaflet Berbasis Kemampuan Kognitif Siswa Berdasarkan Teori Bruner. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 11-24.


Article Metrics

Abstract view : 261 times | PDF view : 51 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Irfa Oktavia Rostina, Nurma Izzati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Magister Program of Mathematics Education

prostgraduate Universitas Negeri Makassar

ramlan.mm@unm.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by

  

 

  

 

 Creative Commons License
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats