PERANGKAT PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERBASIS MASALAH BAGI SISWA SMK

Sahril Sahril(1*), Muh. Basri Jafar(2),

(1) Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar
(2) Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v11i2.110

Abstract


Abstract. Problem-Based English Learning Tools for Vocational Secondary School (SMK) Students. This research aims at producing lesson plans and student worksheets for  Economy cluster of Grade XI SMK. This study employed research and development method applying the Thiagarajan Four-D model. The results of data analysis showed that one way to improve students’ communication and critical thinking skills is using problem-based English learning tools. The factors that influence the inability to communicate in English is lack of opportunity given to the students to use English maximally in the classroom. Using problem-based learning tools, the ability to interact in English students and teachers increased.

Abstrak. Perangkat Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Masalah  bagi Siswa SMK. Penelitin ini bertujuan menghasilkan RPP SMK Kelas XI Rumpun Ekonomi dan Lembar Kerja Siswa. Metode yang digunakan untuk mencapai tujuan penelitian ini adalah Research and Development (R&D) model Four-D Thiagarajan. Hasil analisis data menunjukkan bahwa salah satu cara meningkatkan keterampilan  komunikasi dan kemampuan berpikir kritis siswa adalah menggunakan perangkat pembelajaran berbahasa Inggris berbasis masalah (PBL). Faktor-faktor yang mempengaruhi ketidakmampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggris adalah memberikan peluang siswa untuk menggunakan bahasa Inggris secara maksimal di dalam kelas. Dengan perangkat pembelajaran berbasis masalah, kemampuan berinteraksi dalam bahasa Inggris siswa dan guru meningkat.

 

Kata kunci: pembelajaran berbasis masalah, berpikir kritis, bahasa Inggris SMK



Article Metrics

Abstract view : 2118 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.