PENGARUH METODE FIELD TRIP TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI PADA SISWA SMA NEGERI 1 TORAJA UTARA

Rosi Singkali(1*), Idawati Idawati(2), Azis Azis(3),

(1) Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Makassar
(2) Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Makassar
(3) Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v3i2.36255

Abstract


The Effect of the Field Trip Method on the Ability to Write Poetry in Students of SMA Negeri 1 Toraja Utara. This research is an experimental study that aims to determine the effect of the field trip method on the ability to write poetry. The independent variable in this research is the field trip method, while the variable used is writing poetry text. The population in this study were all students majoring in science class X held 3 classes, while the sample was X IPA 3 with 36 students. The research data were obtained by giving pretest and posttest writing poetry texts. The data analysis technique is descriptive and inferential analysis using the IBM SPSS version 23 application. Based on the results of inferential statistical analysis, the comparison of the t-count and t-table values is 16,062> 1,68. Based on this, it is stated that the accepted hypothesis means that the field trip method has an effect on the poetry writing ability of the tenth graders of SMAN 1 Toraja Utara.

Full Text:

PDF

References


Angin, T.B.B. 2020. Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi dengan Metode Field Trip Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sosopan. Jurnal Education And Development, 8(1).

Anitah, S. 2019. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Ardiana, D. P. Y, dkk. 2021. Metode Pembelajaran Guru. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Citraningrum, D. M. 2016. Menulis Puisi dengan Teknik Pembelajaran yang Kreatif. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1).

Jaswandi, J. 2020. Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Melalui Metode Field Trip Siswa SMPN 4 Tapung Hilir. Journal of Education and Teaching, 1(1), 81-84.

Julaeha, S. 2018. Penerapan Metode Pembelajaran Field Trip untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Puisi. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(02).

Lazuardi, D. R., dan Murti, S. 2018. Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Model Pembelajaran Quantum Tipe VAK (Visual, Audiovisual, Kinestetik). Jurnal KiBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 2(1), 87-95.

Mulyo, S, dkk. 2019. Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan Metode Field Trip pada Peserta Didik Kelas IX SMP Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(2).

Sardila, V. 2015. Strategi Pengembangan Linguistik Terapan melalui Kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi: sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. An-Nida', 40(2).

Wikanengsih, W. 2013. Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 19(2).


Article Metrics

Abstract view : 142 times | PDF view : 47 times

Copyright (c) 2022 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License