PENGARUH METODE SUGESTI IMAJINASI DENGAN MEDIA LAGU ISLAMI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI RELIGIUS

Muh Fajrin Ramadhan(1*), Sultan Sultan(2),

(1) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(2) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v3i1.30301

Abstract


The Influence of Imagination Suggestion Method with Islamic Song Media on Religious Poetry Writing Ability. This study aims to determine the effect of imagination suggestion on students' learning outcomes of writing religious poetry. This research is in the form of a one group pretest-posttest design. The results showed: (1) The average pretest of students' poetry writing was 73.95, and the average student's motivation was 22.66. (2) The posttest average of students' poetry writing was 81.39, and the average student's motivation was 30.61. (3) The results of hypothesis testing show Sig. 0.000 <0.05 for the data on the results of writing poetry, so that there is a significant effect of using the imagination suggestion method with Islamic songs on the learning outcomes of writing poetry.

Keywords


writing, poetry, imagination suggestion method

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, S. W. 2016. Penggunaan Media Lagu Anak dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Menulis Puisi. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1), 49–60.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ishak, S. 2014. Cara Menulis Mudah. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Kristanto, V. H. 2018. Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI). Sleman: Deepublish.

Nurgiyantoro, B. 2018. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM press.

Pebriana, P. H. 2018. Pembelajaran Menulis Puisi Bebas dengan Menggunakan Metode Sugesti Imajinatif pada Kelas V SDN 001 Salo. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(1), 1-7.

Putra, S. C., dan Bagiya. 2018. Pengaruh Metode Sugesti Imajinasi terhadap Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Purworejo Tahun Ajaran 2017/2018. Surya Bahtera, 6(52), 377–384.

Sukirno. 2016. Belajar Cepat Menulis Kreatif Berbasis Kuantum. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tantu, A. 2016. Keefektifan Metode Sugesti-Imajinasi terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Liliriaja Kabupaten Soppeng. Tesis. Fakultas Bahasa dan Sastra. Universitas Negeri Makassar. Makassar.

Tarigan, H. G. 2008. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Trimantara, P. 2005. Metode Sugesti-Imajinasi dalam Pembelajaran Menulis dengan Media Lagu. Jurnal Pendidikan Penabur, 5(4), 1-15.

Wicaksono, A. 2014. Menulis Kreatif Sastra dan Beberapa Model Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.


Article Metrics

Abstract view : 288 times | PDF view : 112 times

Copyright (c) 2022 INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License