ANALISIS NILAI PENDIDIKAN MORAL NOVEL REMBULAN TENGGELAM DI WAJAHMU: PENDEKATAN SEMIOTIK PEIRCE

Ahkwan Setiawan(1*), Helena Emma Maria M(2), Hajrah Hajrah(3),

(1) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(2) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(3) Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/indonesia.v1i1.12390

Abstract


Analysis of the Moral Education Values of the Moon Novel Sinking in Your Face: Getting Peirce Semiotics This study aims to describe the value of moral education in the novel Rembulan Drowning in Your Face by Tere Liye using Peirce's theory based on icons, indexes and symbols. This type of research is a type of qualitative research. The data of this study are statements or text quotations containing moral education values based on icons, indexes, and symbols. The data source of this research is the 426-page Rembulan Tenggelam di Wajahmu by Tere Liye, first published by Republika. Research data collection using reading, note taking and verbatim techniques. Data analysis by data reduction, data presentation, inference and verification of research results. The results of this study are there are moral education values in the form of iconic markers: rewarding achievement, friendship; topological icon markers: religious, honest, social care, democratic, friendly / communicative, responsibility, peace-loving, caring for the environment, and hard work. The immoral values found are: not loving peace, gambling, stealing, picking pockets.

Keywords


moral education, novels, pierce semiotics

Full Text:

PDF

References


Aminuddin. 2002. Pengembangan Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bahasa dan Sastra. Malang: Yayasan Asah Asih Asuh.

Aziez, Furqonul & Hasim, Abdul. 2010. Menganalisis Fiksi Sebuah Pengantar. Bogor: Ghalia Indonesia.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI), Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Eco, Umberto. 2009. Teori Semiotika Signifikasi Komunikasi, Teori Kode, serta Teori Produksi Tanda. Diterjemahkan oleh Inyiak Ridwan Muzir. Bantul: Kreasi Wacana.

Haricahyono, Cheppy. 1995. Dimensi-dimensi Pendidikan Moral. Semarang: IKIP Semarang Pers.

Herdiansyah, Haris. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Kesuma, Dharma., Cepi, Triatna, & Johar, Permana. 2012. Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kurniasih, Imas & Sani, Berlin. 2014. Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.

Liye, Tere. 2009. Rembulan Tenggelam di Wajahmu. Jakarta: Republika.

Mahsun. 2014. Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Moloeng, Lexy j. 2004. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.

Nensilianti. 2006. Sastra Nusantara. Makassar: Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.

Nurgiyantoro, Burhan. 2015. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM.

Rasjidi, H.M. 1984. Persoalan-persoalan Filsafat. Jakarta: Bulan Bintang.

Ratna, Nyoman Kutha. 2007. Estetika Sastra dan Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rokhmansyah, Alfian. 2014. Studi dan Pengkajian Sastra: Perkenalan Awal Terhadap Ilmu Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sayuti, Suminto A. 2000. Berkenalan dengan Prosa Fiksi. Yogyakarta: Gama Media.

Setyawati, Elyna. 2013. Analisis Nilai Moral dalam Novel Surat Kecil untuk Tuhan Karya Agnes Davonar (Pendekatan Pragmatik). Yogyakarta: UNJ.

Sobur, Alex. 2006. Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wellek, Renedan Austin Warren. 1988. Teori Kesusastraan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Wiyatmi, 2006. Pengantar Kajian Sastra. Yogyakarta: Pustaka.

Yahya, Muhammad. 2016. Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel 5 cm Karya Donny Dhirgantoro dan Implementasinya dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas VIII SMP. Makassar: UNM.

Zaimar, Okki K.S. 2008. Semiotik dan Penerapannya dalam Karya Sastra. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Zoest, Aart Van. 1996. Interpretasi dan Semiotika, dalam Panuti Sudjiman dan Aart Van Zoest (Eds.), Serba-serbi Semiotika (hlm. 6). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.


Article Metrics

Abstract view : 1187 times | PDF view : 123 times

Copyright (c) 2020 Ahkwan Setiawan

Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Perkumpulan Pengelola Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pengajarannya (PPJB-SIP).

Email: jurnal.indonesia@unm.ac.id

 

Indexed by:

         

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License