Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman

Mursalim Nur(1*), Burhanuddin Burhanuddin(2), Misnah Mannahali(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v2i1.20129

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to obtain data on the relationship between vocabulary mastery and German writing skills of class XI students of MAN 1 Makassar City. The sample in this study were students of class XI MIA 5 MAN 1 Makassar City which consisted of 1 class totaling 30 students. The sampling technique used was random sampling. The data were collected through a vocabulary mastery test and a poetry writing skill test. The research data were analyzed using the Product Moment correlation analysis technique. The results of this study indicate that there is no significant relationship between vocabulary mastery and writing skills in German, this is indicated by the value of rh (0.108) ≤ rt (0.361), with N = 30 at the 0.05% significance level.

Full Text:

PDF

References


Abbas, S. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Asri, W. K., Burhanuddin, B., Dalle, A., & Achmad, A. K. (2019, January). Pengajaran sastra bahasa Jerman bagi pemula. In Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 2018, No. 4).

Bunna, V., Fathimah, S., & Azizah, L. (2020, January). Media Pembelajaran Permainan Bingo dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Bursan, Ilham, Zulhidayat. (2013). Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Bulukumba. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Dirga, R. N. (2016). Inovasi Pembelajaran Sastra pada Mata Pelajaran Bahasa Jerman di SMA. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 101-108.

Djiwandono, S. (2008). Tes Bahasa pegangan bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.

Gunawan, G. (2019). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas X IIS SMAN 1 Cigudeg Bogor. Insitut Ummul Quro Al-Islami Bogor.

Har, A. (2011). Yuk! Diary, Puisi, & Cerita Fiksi. Yogyakarta: GMedia.

Muzdalifah, L. (2015). Efektivitas Penerapan Metode Estafet Writing dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Nurfadilla, N., Rijal, S., & Usman, M. (2020). PENGAJARAN SASTRA BAHASA JERMAN DI SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA). Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 121-127.

Nurhayati, R., & Afifah, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Pop Up untuk Pembelajaran Karya Sastra Bahasa Jerman di Kelas XI SMA Negeri 1 Tarik Sidoarjo. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 1(2), 143-151.

Pradopo, R. D. (2002). Pengkajian Puisi “Analisis Strata Norma dan Analisis Struktural dan Semiotik”. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendra. Yulia dan Eri Sarimanah. (2015). “Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Biografi”. Jurnal Pedagogia. Volume 7 Nomor 2, Tahun 2015.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Usman, M., & Dalle, A. (2019, February). Pengembangan model pembelajaran Teams-Games-Tournament (TGT) dalam pembelajaran kosakata Bahasa Jerman (Wortschatz) di SMA Kota Makassar. In Seminar Nasional LP2M UNM (Vol. 1, No. 1).


Article Metrics

Abstract view : 1307 times | PDF view : 294 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.