Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek

Maria Februona Anding(1*), Syukur Saud(2), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v2i1.20128

Abstract


Abstract. This study aims to determine the increase in German vocabulary mastery. students in class XII Hotel Accommodation at SMK Santa Theresa Nangalili, West Manggarai Regency through short story media. This type of research is the Classroom Action Research model of Kemmis and Mc Taggart. The subjects in this research were students of class XII Hotel Accommodation, which amount to 30 people. This research was conducted in two cycles, which cycle I and cycle II, and each cycle consisted of four stages, that’s planning, implementing, observing, and reflecting. From the results of the German vocabulary mastery test, students obtained an average score of 64.93 in the first cycle and an increase in the second cycle with an average score of 80,67. The results of this research indicate that the use of short story media in learning can improve German vocabulary, as well as positive attitudes and activeness of students class XII Hotel Accommodation at SMK Santa Theresa Nangalili, West Manggarai- Nusa Tenggara Timur Regency.

Full Text:

PDF

References


Achmad, A. K., Saleh, N., Usman, M., & Syaputra, A. F. (2019, November). Media Moodle dalam Pembelajaran Menulis Forumsbeitrag Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Aeni, E. S., & Lestari, R. D. (2018). Penerapan metode mengikat makna dalam pembelajaran menulis cerpen pada mahasiswa IKIP Siliwangi bandung. Semantik, 7(1).

Ahmad, R. (1997). Media Instruksional Edukatif. Jakarta: PT. Rinaka Cipta

Angreany, F., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021, March). YouTube-Based Audio Visual Media in German Listening Learning. In International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT).

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Jakarta Persada.

Djiwandono, M. Soenardi. (2008). Tes Bahasa: Pegangan Bagi Pelajar Bahasa. Jakarta: Balai Pustaka.

Febrina, L., & Basri, I. (2013). Kontribusi Minat Baca Cerpen dan Penguasaan Kosakata terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas X MAN 1 Padang. Bahasa, Sastra, dan Pembelajaran, 1(1).

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Jerman Siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Ismiyanti, R., & Muddin, M. (2017). Korelasi Antara Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Dengan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Alla Kabupaten Enrekang. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Lado, S. F., Fadli, Z. A., & Rahmah, Y. (2016). Analisis struktur dan nilai-nilai moral yang terkandung dalam cerpen ten made todoke karya yoshida genjiro. Japanese Literature, 2(2), 1-10.

Mansyur, U. (2018). Pemanfaatan Nilai kejujuran dalam Cerpen sebagai Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter.

Mulyana, E.. “ Pengembangan Media Pembelajaran Cerpen Kimia untuk SMA/MA Kelas XI Semester 1”, h. 72. http://digilib.uin-suka.ac.i/6349/1/ BAB/ DAFTAR/PUSTAKA.pdf. (6 Desember 2016)

Nuraina, D., & Saleh, N. (2017). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Kabupaten Majene. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Setiyono,P. (2017). Keefektifan Media Sinematisasi cerita pendek Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran Menyusun teks Cerita pendek Pada SMP kelas VII.Skripsi.Universitas Negeri Semarang.

Sugiyono. (1997). Statistik untuk penelitian. Bandung: CV Alfabeta

Syaputra, A. F., Mantasiah, R., & Rijal, S. (2021, March). Web-Based Mentimeter Learning Media in Learning German Writing Skills. In International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT).

Tarigan. (2011). Pengajaran Kosakata.Bandung:Angkasa Santoso, Gempur.2005. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Prestasi Pustaka

Zulfikar, Z., & Azizah, L. (2017). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ma Negeri 1 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 1400 times | PDF view : 301 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.