The Effect of Online Learning using Google Classroom on The Story Writing Skills of the Fifth Grade Student Of YPS Singkole Primary School East Luwu District

Amalia Kusmalasari(1*), Widya Karmila Sari Achmad(2), Rohana Rohana(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijest.v1i2.22317

Abstract


This study is pre-experimental that aimed to know the effect of Online Learning Google Classroom Based on the story writing skills of the Fifth Grade Students YPS Singkole Elementary School East Luwu District. The independent variable in this study is Online Learning Google Classroom Based and the Fifth Grade Students YPS Singkole Elementary School East Luwu District that consist of 28 students. The research data were obtained by giving story writing tests on learning the theme of My living place, sub theme 2: the diversity of living things in my environtment with pre test and post test. The data analysis technique is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the results of inferential statistical analysis, the obtained Wilcoxon test was for 0.000 less than 0.05. It can be concluded that Online Learning Google Classroom Based has a significant effect on the story writing skills of the Fifth Grade Students YPS Singkole Elementary School East Luwu District.


Full Text:

PDF

References


Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asnawi Noordin. 2018. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi; Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Attar, Semi. 1993. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.

Brotowidjoyo. 2005. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Penerbit Kencana.

Darmawan, Deni. 2012. Efektivitas Penggunaan E-learning Moodle, Goole Classroom dan Edmodu. Jurnal I-Statement. Vol. 02 No. 1.

Depdiknas. 2017. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Gunawan dan Suharman. 2018. Belajar dan pembejlajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta.

Hammi, Zedha. 2017. Implementasi Google Classroom Pada Kelas XI IPA MAN 2 Kudus. Universitas Negeri Semarang.

Hardiana. 2015. E-Learning Berbasis Moodle. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hastuti, Mulyati. 2002. Strategi & Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Referensi (GP Press Group).

Hayan. 2003. “Binus Online Learning, Kuliah Tanpa Harus Ke Kampus.” Kompas.com. 2014. http://edukasi.kompas.com/read/2014/10/02/14094781/ Binus.Online.Learnin g.Kuliah.Tanpa.Harus.ke.Kampus.

Herman. 2014. Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom pada Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurmal IT-Edu Universitas Negeri Surabaya. Vol 02. No. 01.

Iftakhar. 2016. “Google Classroom: What Works and How?”. Journal of Education and Social Sciences. Vol. 3.

Julia, Mahrita. 2019. Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Pembelajaran Matematika Tipe Think Pair Share di SMKN 3 Banjarmasin. Makalah. Dalam:SEMPIKA II di Pendidikan Matematika FKIP Lambung Mangkurat Banjarmasin, 12 Oktober.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan No. 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kusnadi dan Mahsusi. 2016. Mahir Berbahasa Indonesia. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah.

Latief. 1985. Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.

Maharimin. 1993. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.

Muhsin. 2013. Metodologi Kuantitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Mulyati. 2002. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munir. 2009. Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Mustofa. 2019. Implementasi Google Classroom Sebagai Alternatif Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sekolah. Karya Tulis Ilmiah (LKTI) Tingkat Nasional. SMAN 1 Losari Dinas Pendidikan Kabupaten Cirebon Provinsi Jawa Barat.

Natia. 1994. Bimbingan Mengarang. Surabaya: Arkola.

Parera. 1993. Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Bandung: UPI Press.

Pusat Bahasa. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia (Edisi keempat). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Pusdatin, Kemendikbud, RI. 2020. Panduan Pembelajaran Jarak Jauh. Jakarta: Pusdatin Kemendikbud RI. pusdatin.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/05/PANDUAN-PEMBELAJARAN-JARAK-JAUH-BELAJAR-DIRUMAH-MASA-C-19.pdf .

Diakses tanggal 12 Maret 2021.

Siregar. 2015. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparno dan Yunus. 2007. Keterampilan Menulis. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Tarigan. 2000. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

_______. 2013. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Depdikbud.

Tian, Belawati. 1999. Pembelajaran Blended Learning Melalui Google Classroom di Sekolah Dasar. Jurnal Seminar Nasional PGSD UMS dan HDPGSDI Wilayah Jawa. Universitas Negeri Surabaya, hlm 515.

Tompkins. 1994. Language Art Content and Teaching Strategies. New York: Macmillan.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (http://sindikker.dikti.go.id/dok/UU/UU20-2003-Sisdiknas.PDF).13 Maret 2016.

Wang et al. 2007. “Peduli Pendidikan, Google Classroom Buat Ruang Kelas Di Dunia Maya.” Merdeka.com. 2014. https://www.merdeka.com/teknologi/ aplikasi-baru-google-segera-gantikan- kelas-di-sekolah.html.

Warsita, Bambang. 2011. Pendidikan Jarak Jauh, Perencanaan, Pengembangan, Implementasi, Dan Evaluasi Diklat. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

Abstract view : 52 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Amalia Kusmalasari, Widya Karmila Sari Achmad, Rohana Rohana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

International Journal of Elementary School Teacher

ISSN 2776-6233 (online)
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Start Counter