The Effect Of The Form Of Parental Participation On Students Motivation To Learn Science In Bayang Elementary School Makassar City

Dian Amalia Malik(1*), Widya Karmilasari Achmad(2), Nurfaizah AP(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijest.v1i2.19572

Abstract


This study is a ex post facto study that aims to determine the significant effect of parental participation on the science learning motivation of students at SD Negeri Bayang Makassar City. The independent variable in this study is the form of parental participation, while the dependent variable is students' motivation to learn science. This study uses a quantitative approach. The population in this study were students of SD Negeri Bayang Makassar as many as 312 students. (1) determination of the sample of this study using simple random sampling technique as many as 172 students spread from grades I - VI SD. (2) data were collected using research instruments in the form of questionnaires and documentation (3) the data analysis technique used in hypothesis testing is statistical testing, including descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results of hypothesis testing show that significance value 0,03 then H0 is rejected and Ha is accepted. Based on the results of the study, it shows that there is a positive influence between parental participation on the science learning motivation of students at SD Negeri Bayang Makassar City

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, S. 2017. Penggunaan Media Tabel Tulang Napier Dalam Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Operasi Hitung Perkalian, (online), Volume 2 Nomor 1, http://journal.ubpkarawang.ac.id/, (diakses 28 Januari 2020).

Aristiani, Novi. 2013. Penggunaan Media Batang Napier Dalam Meningkatkan Kemampuan Operasi Perkalian Bagi Anak Kesulitan Belajar Kelas 3 Sd 11 Belakang Tangsi Padang, (online), Volume 1 Nomor 1, http://ejournal.unp.ac.id/, (diakses 17 Februari 2020).

Ayuwanti, I. 2016. Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Di Smk Tuma’ninah Yasin Metro, (online), Vol. 1 No. 2, https://journal.lppmunindra.ac.id/, (diakses 29 Januari 2020).

Fuadi, Rahman, dkk. 2016. Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Penalaran Matematis Melalui Pendekatan Kontekstual, (online), Volume 3 Nomor 1 http://jurnal.unsyiah.ac.id/, (diakses 28 Januari 2020).

Karo-Karo, Isran, dkk. 2018. Manfaat Media Dalam Pembelajaran, (online), Volume 7 Nomor 1, http://jurnal.uinsu.ac.id/, (diakses 28 januari 2020).

Mesy, E.S, 2019. Pengaruh Media Batang Napier Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Di SDN 53 Talang Alai Kabupaten Seluma. Skripsi. Bengkulu: Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.

Prasetya, S. P. 2014. Media Pembelajaran Geografi. Perumahan Nogotirto III, Jl. Progo B-15, Yogyakarta: Penerbit Ombak (Anggota IKAPI).

Putra, F. G. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif Dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis, (online), Volume 7 Nomor 2, http://www.ejournal.radenintan.ac.id/, (diakses 26 Januari 2020).

Rahman, Aulia, dkk. 2018. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Batang Napier Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Kelas VII Smp Negeri 4 Kuala, (online), Volume IX, https://ejournal.stkipbbm.ac.id/, (diakses 25 Januari 2020).

Sanjaya, W. 2016. Media Komunikasi Pembelajaran. Rawamangun, Jakarta: Kencana.

Siagian, M. D. 2016. Kemampuan Koneksi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika, (online), Volume 2 Nomor 1, https://jurnal.uisu.ac.id/ , (diakses 26 Januari 2020).

Siswanto, B. 2016. Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa pada pembelajaran praktik kelestarian otomatif smk di kota Yogyakarta, (online), Nomor 1 th.6, https://journal.uny.ac.id/ (diakses 28 Januari 2020).

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: ALFABETA CV.

Sugiyono. 2016. Metode Pendekatan Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukrila, N. 2015. Pengaruh Media Mistar Bilangan terhadap Pemahaman Penjumlahan Bilangan Bulat Matematik Kelas IV MI IMAMI . Kepanjen Malang.

Sundayana, Rostina. 2015. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung. Alfabeta

Susanto, A. 2019. Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Rawamangun, Jakarta: Prenamedia Group.

Tafonao, T. 2018. Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa, (online), Volume 2 Nomor 2 http://www.journal.univetbantara.ac.id/, (diakses 28 Januari 2020).

Tri, Yuriana. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Dengan Menggunakan Alat Peraga Tulang Napier Pada Siswa Kelas IV MI Ma'ariff Dukuh Kecamatan Sidomukti Kota Salatiga Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi. Salatiga: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tentang Sistem Pendidikaan Nasional. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional.

Undang-undang Republik Indonesia Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Uno, H. B. 2016. Profesi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yaumi, M. 2016. Prinsip-Prinsip Desain Pemmbelajaran Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013. Jl. Tambra Raya No. 23 Rawamangun, Jakarta: Kencana.


Article Metrics

Abstract view : 53 times | PDF view : 59 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dian Amalia Malik, Widya Karmilasari Achmad, Nurfaizah AP

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

International Journal of Elementary School Teacher

ISSN 2776-6233 (online)
Email: [email protected]

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Start Counter