Peningkatan Keaktifan Belajar Fisika Peserta Didik melalui Penerapan Model Problem Based Learning

Yuni Erviyanti(1*), Kaharuddin Arafah(2), Anis Nur(3),

(1) MAU Amanatul Ummah Surabaya
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMA Negeri 9 Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v3i2.72524

Abstract


This article aims to determine the level of student activity in teaching and learning activities on the topic of elasticity of solids after the application of the problem-based learning model. This article is motivated by the lack of student activity during teacher teaching because usually the learning process only focuses on the teacher. Physics learning is considered meaningless so that students are passive and sleepy during learning. The expected objectives in this article include increasing student activity after the application of the problem-based learning model. The method used to describe problem-based learning activities is classroom action research. The steps applied in this study are to carry out the stages of classroom action research such as planning, implementation, observation and reflection. The data collection technique is by recording events during learning and observed by the teacher or activity implementer himself through video recordings of learning, then the data is analyzed qualitatively. Based on the results of observations of recordings and teacher experiences, it can be concluded that students are more active during learning activities, including in terms of collaborating, asking questions, answering questions, and responding to questions.

Keywords


Active; Elasticity; Problem Based Learning.

Full Text:

PDF

References


Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61-69.

Erviyanti, Y., Arafah, K., & Nur, A. (2022). Peningkatan Aktivitas Belajar Fisika Kelas Xi Melalui Penerapan Problem Based Learning. JURNAL IPA TERPADU, 6(1), 78-85.

Kolo, E., Nahak, S., & Disnawati, H. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa materi aritmetika sosial. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 115-122.

Masyithoh, Dewi. 2008. Penerapan Pembelajaran Kooperatif model NHT (Numbered Heads Together) untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar fisika siswa kelas X-2 SMA Diponegoro Tulungagung tahun 2007-2008. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muslim, I., Halim, A., & Safitri, R. (2015). Penerapan model pembelajaran PBL untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan berpikir kritis siswa pada konsep elastisitas dan hukum hooke di SMA Negeri Unggul Harapan Persada. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 3(2), 35-50.

Putri, R. F., & Jumadi, J. (2017). Kemampuan guru fisika dalam menerapkan model-model pembelajaran pada Kurikulum 2013 serta kendala-kendala yang dihadapi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 201-211.

Rahayu, R. D., & Prayitno, E. (2020). Minat dan pemahaman konsep siswa dalam pembelajaran berbasis problem based learning berbantuan media video. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(1), 69-80.

Raziqin, K. (2020). Identifikasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Fisika di MAS Lamno (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).

Samudra, G. B., Suastra, I. W., & Suma, K. (2014). Permasalahan-permasalahan yang dihadapi siswa SMA di kota singaraja dalam mempelajari fisika. Jurnal pendidikan dan pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Santie, Irma Damay. 2010. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Team Assisted Individualization) untuk meningkatkan motivasi belajar matematika siswa kelas vii SMP Laboratorium Universitas Negeri Malang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Sari, Nurvita. 2008. Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 2 Malang Semester Gasal Tahun Ajaran 2007/2008. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Sofiani, E. (2011). Pengaruh model inkuiri terbimbing (guided inquiry) terhadap hasil belajar fisika siswa pada konsep listrik dinamis.

Sujarwanto, Dwi. 2007. Penerapan Pembelajaran Realistik untuk Meningkatkan Minat Siswa Terhadap Matematika. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

Sundari, F. S., Sukmanasa, E., Novita, L., & Mulyawati, Y. (2020). Keterampilan dasar mengajar. Bogor: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pakuan.

Supardi, S. U., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1).

Trianto. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi konstruktivistik. Surabaya: Prestasi Pustaka Publisher

Utami, R. A., & Giarti, S. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Discovery Learning Ditinjau Dari Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD. PeTeKa, 3(1), 1-8.

Winkel, S. 1989. Psikologi Pengajaran. Jakarta. PT. Gramedia. Wiriaatmadja, Rochiati. 2007. Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

Abstract view : 4 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Yuni Erviyanti, Kaharuddin Arafah, Anis Nur

  Email: cse@unm.ac.id

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats