Peningkatan Hasil Belajar pada Materi Sistem Gerak melalui Model PBL pada Kelas VIII

Aulia Rahman(1*), Ramlawati Ramlawati(2), Rusdianto Rusdianto(3),

(1) SMPN SATAP 4 Hanau
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMPN 2 Takalar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v3i2.72517

Abstract


This study aims to determine if the application of the Virtual Laboratory-assisted Problem Based Learning (PBL) can improve the learning outcomes of class VIII students at SMPN SATU ATAP 4 Hanau for the human movement system materials. The type of this research is classroom action research with the research subjects are Class VIII students of SMPN SATU ATAP 4 Hanau in the odd semester of 2021/2022, totaling 11 students. The data collection was carried out using learning outcomes tests and observations. The data collected were analyzed using descriptive statistical analysis. It was obtained the students’ average score of natural science learning outcomes of the human movement system material in the cycle I was 64.00. However, in the cycle II the students’ average score of natural science outcomes of the human movement system material was 70.91. The mastery learning outcomes classically was 63.63% in the cycle I and in the cycle II, it increased to 72.73%. Based on the results of this study, it can be concluded that the implementation of the Virtual Laboratory-assisted Problem Based Learning (PBL) can improve learning outcomes of natural science of the human movement system material.

Keywords


Problem Based Learning (PBL) Learning Model; Virtual Laboratory; Learning Outcomes; Human Movement Sys-tem Material.

Full Text:

PDF

References


Agustina, L. (2018). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013 Di SMP Negeri 1 Delanggu. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol 15 No.1.

Arends, R. I. (2011). Learning to Teach, (ter-jemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Ahmadi, Lif Khoiru dan Amri Sofan dan Elisah, Tatik 2011. Strategi Pembelajaran Sekolah Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka

Arifin, M. (2017). Penerapan metode Role Playing dalam Pembinaan Akhlak Siswa di SMA Negeri 1 Tan-jung Tiram Kabupaten Batu Bara. Ihya al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 3(2).

Arikunto, Suharsimi dan Suhardjono. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Ariwitari, N. M. R., Putra, M., & Kristiantari, M. R. (2014). Pengaruh metode pembelajaran role playing berbantuan media audio visual terhadap hasil belajar pkn kelas V SD gugus 1 Tampaksiring. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1). www.academia.edu/download/50374703/37- 2247-1-SM.pdf

Bahtiar, R. S., & Fahmi, I. N. (2019). Role Playing dalam Peningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar.

Dharmawan, D. W., Suarjana, I. M., & Wibawa, I. M. C. (2014). Pengaruh model pembelajaran role playing terhadap keterampilan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas V. Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Fahradina, dkk.2014. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok. Syiah Kuala: Jurnal Universitas Syiah Kuala.

Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran. Jogjakarta: Ar-ruzz media.

Hamzah B. Uno. (2011). Model pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2014). Cooperative Learning in 21st Century. Anales de Psicología, 30(3), 841-851.

Masita, M. (2019). Penerapan Media Power Point pada Materi Sejarah Nabi Muhammad saw dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SMP Muhammadiyah Pangkajene Kabupaten Sidrap (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Mudana, I. G. A. M. G. (2020). Membangkitkan Budaya Literasi Melalui Pendekatan Think Pair Share Berbasis Saintifik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menuju Siswa Berkarakter. PINTU: Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1).

Paudi, Z. I. (2019). Penerapan metode role playing pada pembelajaran fisika untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(2), 111-120.

Santoso, Ras Budi Eko. (2011). Model Pembelajaran Role Playing. Diakses pada tanggal 16 Januari 2017 dari http://raseko.blogspot.com/2011/05/modelpembelajaranroleplaying.html/

Slavin, R. E. (2016). Educational Psychology: Theory and Practice. Boston: Pearson.

Syaiful Bahri Djamarah. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Uno, H. B. (2009). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Bumi Aksara.

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh model role playing terhadap ke-percayaan diri siswa pada pembelajaran matematika SMP. Jurnal Studi Guru Dan Pembelaja-ran, 3(1), 97-102.

Yuntari, Y. (2017). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Sejarah Pada Siswa Kelas XI Madarasah Aliyah Sultan Agung Ngawen Blora. JURNAL PEDAGOGY, 10(4), 89-99.


Article Metrics

Abstract view : 4 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Aulia Rahman, Ramlawati Ramlawati, Rusdianto Rusdianto

  Email: cse@unm.ac.id

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats