Penerapan Model Pembelajaran PBL terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP Islam Al Ula Balikpapan

Henny Faridah(1*), Abd. Haris(2), Nuraeni Hamzah(3),

(1) SMP Islam Al Ula Balikpapan
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMPN 22 Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v3i2.72515

Abstract


This study aims to improve science learning outcomes for class VIII SMP ISLAM AL ULA BALIKPAPAN. This study uses a Problem Based Learning learning model. Data collection techniques were carried out with tests and non-tests, with data collection tools in the form of student activity observation sheets, teacher activity observation sheets, and final test sheets for each cycle. The procedures for implementing this research include: (1) planning, (2) implementing actions, (3) observing, and (4) reflecting in each cycle. The Student Activity Observation Sheet technique showed that there was an increase in student learning activities from cycle I to cycle II and from cycle II to cycle III. As for the results of the achievement of the KKM, in the first cycle 50% of students reached the KKM. In the second cycle 68.75% of students reached the KKM, and in the third cycle 83.125% reached the KKM. The results of the research above prove that the Problem Based Learning learning model can improve science learning outcomes for class VIII students of SMP ISLAM AL ULA BALIKPAPAN.

Keywords


Learning Model Problem Based Learning; Science Learning Outcomes; Temperature.

Full Text:

PDF

References


Agrifina, V. F., Vrisilia, V., Agustina, L. N., Supriyadi, S., & Izzatika, A. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 12(2), 414-431.

Alim, M. H. (2021). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PENCEMARAN AIR DI SMPS ISLAM QIBLATUL MUSTAQIM. Jurnal Biologi Konstektual (JBK), 3(1), 48-52.

Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGrow-Hill Companies.

Erna Wijik, A., Jusniar, J., & Masniturrofikoh, M. (2021). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. JPK, 2(1), 115-126.

Hardianti, H. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI-IPA1 SMA NEGERI 9 LUWU UTARA TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Arfak Chem: Chemistry Education Journal, 4(2), 344-353.

Huriati, H. (2023). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Lima Unsur Pembelajaran Kooperatif dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X MAN Salido. Journal on Education, 6(1), 4699-4715.

Junaid, M., Salahudin, S., & Anggraini, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Siswa Di Smpn 17 Tebo. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 16-21.

Ningsih, B. N. S., & Qamaria, E. N. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI DI SMA PRIMAGANDA JOMBANG (Doctoral dissertation, STIT Al Urwatul Wutsqo Jombang).

Novitasari, A. T. (2023). Motivasi Belajar sebagai Faktor Intrinsik Peserta Didik dalam Pencapaian Hasil Belajar. Journal on Education, 5(2), 5110-5118.

Nurhayatie, E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Global Journal Science IPA, 1(3), 200-206.

Puspitasari, R., Basori, M., & Aka, K. A. (2022). STUDI KASUS RASA KURANG PERCAYA DIRI PADA SISWA KE-LAS TINGGI SDN 3 TANJUNGTANI PADA SAAT MENYAMPAIKAN ARGUMENNYA DI KELAS DAN UPAYA MENUMBUHKAN RASA PERCAYA DIRI (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rahmawati, U., & Khoiri, Q. (2023). Kebijakan pendidikan Islam sebagai kebijakan publik. Journal on Edu-cation, 5(2), 4816-4825.

REZA, A. M. (2021). PENGARUH MODEL SCIENCE, ENVIROMENT TECHNOLOGY AND SOCIETY (SETS) TER-HADAP KETRAMPILAN PROSES SAINS DAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A. (2016). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perubahan wujud benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru Edisi Kedua. Jakarta; PT Raja Grafindo Persada.

Sakinah. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Fiqh di Kelas VIII MTs Babun Najah Kota Banda Aceh (Skripsi). Universitas Islam Negeri Ar- Raniry Darussalam Banda Aceh.

Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung; PT Remaja Rosdakarya.

Syahrani, S., Deliani, N., & Batubara, J. (2024). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MEMBACA (DISLEKSIA) TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 21 LUBUK ALUNG. VARIABLE RE-SEARCH JOURNAL, 1(03), 909-917.

Utrifani, A., dan Turnip, B.M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Kinematika Gerak Lurus Kelas X SMA Negeri 14 Medan T.P. 2013/ 2014. Jurnal Inpafi. Vol 2. No.2.


Article Metrics

Abstract view : 3 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Henny Faridah, Abd. Haris, Nuraeni Hamzah

  Email: cse@unm.ac.id

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats