Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Kalor melalui Model Problem Based Learning

Dedy Hidayat(1*), Abdul Muis(2), Dahniar Dahniar(3),

(1) SMP Negeri 4 Tanjung Palas Timur
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMPN 5 Mandai
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v2i2.72030

Abstract


This study aims to determine the implementation of the Problem Based Learning model in improving student learning outcomes on the material of heat and its transfer. This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research. The subjects of this study were all 17 students of class 7A of SMP Negeri 4 Tanjung Palas Timur in the odd semester of the 2021/2022 academic year. Data collection was carried out through observation sheets of learning activities and learning outcome test items. The results of the study showed an increase in student learning outcomes on the material of heat and its transfer. The average value of students was 68.06 in cycle I, 71.94 in cycle II and increased to 81.65 in cycle III. The completeness of learning outcomes classically in cycle I was 47%, 71% in cycle II and in cycle III increased to 88%.


Keywords


Learning Results; Problem Based Learning; Heat.

Full Text:

PDF

References


Ashad, M.S., Ali, M., & Pasaribu, M. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 1(2):39-43.

Andriana, Encep., Ramadayanti, Suci., & Noviyanti, Tri Esti. 2020. Pembelajaran IPA di SD pada Masa Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 3(1):409-413.

Ekapti, Rahmi Faradisya. 2016. Respon Siswa dan Guru dalam Pemebelajaran IPA Terpadu Konsep Tekanan melalui Problem Based Learning. Jurnal Pena Sains, 3(2):109-115.

Fauzan, M., Gani, A., & Syukri, M. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Materi Sistem Tata Surya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 27-35. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/8404

Hardiyanti, Peby. 2020. Analisis Keterampilan Proses Sains melalui Pembelajaran Berbasis Praktikum Mata Pelajaran IPA pada Peserta Didik Kelas VIII di MTs Negeri 1 Bandar Lampung. Skripsi. Jurusan Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Insani, A., Ramlawati, R., & Yunus, S. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran PBL (Problem Based Learning) Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Pallangga Kab. Gowa (Studi Pada Materi Pokok Pencemaran Lingkungan). Jurnal IPA Terpadu, 2(1).

Iryanto, N. D. 2021. Meta Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) sebagai Sistem Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Inovatif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1415

Kemdikbud. 2013. Materi Pelatihan Guru Implemetasi Kurikulum 2013 SMP/MTs Ilmu Pengetahuan Alam. Badan Pengemabangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kharida, L.A., Rusilowati, A., & Pratiknyo, K. 2009. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Elastisitas Bahan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(7):83-89.

Leung, E., & Pluskwik, E. (2018). Effectiveness of gamification activities in a project-based learning classroom.

Maharani, Ervina. 2014. Menulis Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Pustaka Araska Media Utama.

Madjid, Arqam. 2019. Kompetensi Profesional Guru: Keterampilan Dasar Mengajar. Journal Peqguruang: Conference Series, 1(2).

Rahman, M., & Zulaeha, I. 2015. Keefektifan Pembelajaran Menyusun Teks Cerita Pendek dengan Model Quantum dan Project Based Learning (PBL) pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.15294/jpbsi.v4i2.7390

Siswanto, Maridi, & Marjono. 2012. Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2):53-59.

Suroso, Sunarso, A., & Sugianto. 2015. Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Strategi STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal of Primary Education, 4(1):48-55

Surya, Y. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38-53. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i1.7

Tyas, R. (2017). Kesulitan penerapan problem based learning dalam pembelajaran matematika. Jurnal Tecnoscienza, 2(1), 43-52.

Wulandari, B. 2013. Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar PCK di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2):178-191.

Zuriati, E., & Astimar, N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning Di Kelas IV SD (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1171–1182. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.684


Article Metrics

Abstract view : 6 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Dedy Hidayat, Abdul Muis, Dahniar Dahniar

  Email: cse@unm.ac.id

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats