Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas VIII SMPN 1 Nunukan Selatan
(1) SMPN 1 Nunukan
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMPN 6 Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v1i2.71996
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives: Complete edition. New York, Longman.
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2022). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 3(1), 27-35. doi:https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416
Arends, R I. (2012). Learning to Teach ninth edition. New York : McGraw-Hill.
Brown, H. D. (2003). Language Assessment Principles and Classroom Practice. Pearson ESL.
Daryanto dan Rahardjo, Muljo. (2012). Model Pembelajaran Inovatif, Yogyakarta: Gava Media.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Giyastutik. 2009. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Think-Pair-Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 3 Karanganyar Tahun Pelajaran 2007/2008, core.ac.uk/download/pdf/ 16507665.pdf
Hanoum, R.N. 2014. Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa Melalui Media Sosial. Edutech. 1 (3): 400-408.
Hargraves, V. (2021). Dewey’s Educational Philosophy. Diakses pada tanggal 1 Februari 2021 dari https://theeducationhub.org.nz/deweys-educational-philosophy/?form=MG0AV3.
Ibrahim, Muslimin, dkk. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Unesha Press.
James, W. P. (2014). Classroom Assessment: What Teachers Need to Know. Boston : Pearson.
Klamen, D., Suh, B., Tischkau, S. (2022). Problem-Based Learning. In: Huggett, K.N., Quesnelle, K.M., Jeffries, W.B. (eds) An Introduction to Medical Teaching. Innovation and Change in Professional Education, vol 20. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85524-6_9.
Lewin, K. (2007). Introduction to Action Research. Sage Publications Sage.
Naim, Ngainun. (2009). Menuju Guru Inspiratif, Memberdayakan dan Mengubah Jalan Hidup Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru Edisi Kedua. Jakarta; PT Raja Grafindo Persada.
Sakinah. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Fiqh di Kelas VIII MTs Babun Najah Kota Banda Aceh (Skripsi). Universitas Islam Negeri Ar- Raniry Darussalam Banda Aceh.
Sudjana, Nana. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung; PT Remaja Rosdakarya.
Suherman, E. & Winataputra, U. S. (1992). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Suyono dan Hariyanto, 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Utrifani, A., dan Turnip, B.M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Kinematika Gerak Lurus Kelas X SMA Negeri 14 Medan T.P. 2013/ 2014. Jurnal Inpafi. Vol 2. No.2.
Article Metrics
Abstract view : 7 times | PDF view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Tri Wahyuni, Alimin Alimin, Asri Asri
Email: cse@unm.ac.id
Indexed by:
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.