Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Aktivitas Peserta Didik

Shaufan Habibi(1*), Kaharuddin Arafah(2), Anis Nur(3),

(1) MA Mambaul Ulum Bata-Bata
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) SMAN 9 Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v1i2.71994

Abstract


This study aims to determine whether using the problem-based learning model accompanied by experimental methods can increase students' physics learning activity. The type of this research is class action research, with the research subjects being students of class XI Science MA Mambaul Ulum Bata-Bata, totaling 16 students. This research was conducted on fluid material in the odd semester of the 2021/2022 academic year. Data collection was carried out using observation techniques during learning activities. The data was analyzed using descriptive analysis and obtained a classical score of the percentage of students' physics learning activities in cycle I of 57.36% with moderate criteria, cycle II of 67.79% with active criteria, and cycle III of 73.57% with active criteria. From this study's results, using a problem-based learning model accompanied by an experimental method can increase students' physics learning activity.

Keywords


PBL Model; Laboratory; Activities.

Full Text:

PDF

References


Ali, A., Kaigere, D., Apriyanto, A., Haryanti, T., & Rusli, T. S. (2024). Eksplorasi Sains Melalui Inquiry: Pendekatan Inovatif dalam Pembelajaran IPA. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya

Basir, A. (1988). Evaluasi Pendidikan untuk Sekolah Menengah. Surabaya: Airlangga University Press.

Djamarah, S. B. dan Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Druxes, H. G. Born. (1986). Kompedium Didaktik Fisika. Bandung : Remaja Karya.

Hanafi, A. dan Manan, A. (1988). Prinsip-prinsip Belajar untuk Pengajaran. Surabaya: Usaha Nasional.

Hendrawijaya, A.T. (1999). Motivasi dan Aktivitas dalam Belajar (Diktat Kuliah), Jember: FKIP Universitas Jember.

Kulsum, U. (2022). Metode Eksperimen dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Konduktor dan Isolator. RFM PRAMEDIA JEMBER.

Naimah, K. (2022). Inovasi Pembelajaran IPA SD dengan Pemanfaatan Media KIT Alat Sederhana yang Berasal dari Lingkungan Sekitar Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kreativitas Siswa. Formosa Journal of Science and Technology, 1(2), 97-110.

Putri, F. I. (2021). Perbandingan Hasil Belajar Siswi Kelas VII C Dan VII D terhadap Mata Pelajaran IPA Fisika. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 10(1), 38-47.

Rostiyana, F. N., Sanusi, A., & Iriantara, Y. (2022). Pengelolaan Laboratorium IPA untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Peserta Didik (Studi Kasus di MTS Negeri 1 Garut dan MTS Cilawu Nurul Amin). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 435-443.

Sanjaya, W. (2011). Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana.

Saprudin, S., Haerullah, A. H., & Hamid, F. (2021). Analisis penggunaan e-modul dalam pembelajaran fisika; Studi Literatur. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 2(2), 38-42.

Sari, N. I. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Treffinger dengan Bantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Terpadu pada Siswa Kelas VII SMP Frater Makassar. Jurnal Sainsmat, 2, 167-174.

Sari, N. I., & Ahmad, F. (2024). Analisis Penguasaan Konsep Peserta didik pada Materi Koloid melalui Penerapan Model Problem-Based Learning. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 4(2), 35-40.

Sears dan Zemansky. (1993). Fisika Universitas Jilid I. Jakarta: Erlangga.

Susanti, A. D., & Munir, M. (2022). Implementasi Metode Eksperimen Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Ipa Mi Miftahul Ulum Baturetno Singosari Malang. ISPRIS: Islamic Primary School, 1(2), 103-120.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Wardana, W. O. W., & Ahmad, A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Praktikum Sederhana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 3 Sungguminasa. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 27-32.


Article Metrics

Abstract view : 8 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Shaufan Habibi, Kaharuddin Arafah, Anis Nur

  Email: cse@unm.ac.id

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats