Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Tiga Tingkat dan Alternatif Remedial pada Pembelajaran Kimia

Asmalinda Asmalinda(1*), Ruslan Ruslan(2), Taty Sulastry(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cer.v3i1.11747

Abstract


This study is research and development, which aims at developing diagnostic test instrument on atomic structure material. The research subjects were the students of grade X MIPA 3 at SMAN 22 Makassar with 34 respondents  consisted of 15 male students and 19 female students. The procedure of instrument development adopted ADDIE development model which covered several stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The results of the study reveal that the validity of instrument is 1 or V= 100%, meaning that assessment from boths have strong relevancy and the result of SPSS version 23.0 also indicates that the instrument is in valid category. The result on SPSS also obtain Cronbach’s Alfa 0.872 (reliable category); whereas, the objectivity is determined based on the agrrement of both expect which reveal that the result is in objective category. The remedial can be conducted using drill method for calculation question the leaning method uses the media in a form of a video for theoretical questions.

Keywords


Three Tier Diagnostic Test; ADDIE Model; Remedial Learning; Atom Structure.

Full Text:

PDF

References


Branch, R. M. 2009. Instructional Design The ADDIE Approach. USA: University Of Georgia.

Eka, N., Wayan, K., & Nyoman, S. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia dengan Setting Sains Teknologi Masyarakat (STM) untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Pemahaman Konsep Kimia Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan IPA, 5.

Eka, S., Syamsurizal., & Asrial. 2016. Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Karakter pada Mata Pelajaran Kimia SMA. Edu-Sains, 5(2).

Fanny, S. P., Wayan, S. I., & Wayan, K. I. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia yang Menerapkan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik pada Materi Redoks. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan IPA. 5.

Fitriani. 2015. Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa melalui Pembelajaran Konstruktivistik. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran, 16(1), 88-93.

Rahmat. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia Berbasis Model Pembelajaran Langsung dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Pokok Laju Reaksi untuk Siswa Kelas XI SMA. Tesis. Universitas Negeri Makassar.

Ruslan. 2010. Penilaian Kinerja Dosen Berdasarkan Kepuasan Mahasiswa dan Pengaruhnya terhadap Perilaku Pasca Kuliah. Jakarta: Pustaka Yaspindo.

Saputera, Z. A. H., Yuanita, L., & Ibrahim, M. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kimia Model Inkuiri untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 6(1), 1218-1223.

Suryati & Hatimah, H. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Kimia Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kimia “Hydrogen”, 3(1).


Article Metrics

Abstract view : 283 times | PDF view : 102 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal dipublikasikan oleh: Program Studi Pendidikan Kimia

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar

Alamat JL. Bonto Langkasa Gunung Sari Makassar, 90222

Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD ruang 406 Lt 4, Indonesia.Phone 082393643737/085145825311/085242228678

CER UNM Indexed by:

Creative Commons License
Chemistry Education Review (CER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.