Quality of Population Administration Services at Pangkajene Village, Maritengngae District Sidenreng Rappang Regency

Muh. Fadlan(1*), Andi Cudai Nur(2), Haedar Akib(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the Quality of Population Administration Services in Pangkajene Village, Maritengngae District, Sidenreng Rappang Regency in the process of making a cover letter for making an ID card as measured by indicators Tangible, Reliable, Responsiveness, Competence, Courtesy, Credibility, Security, Access, Communication, Understanding The Customer. This type of research is descriptive qualitative with data collection techniques were carried out by means of observation, interviews, and documentation. The validity of the data is checked through triangulation. The data analysis technique used data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that all the dimensions used to measure the Quality of Population Administration Services in Pangkajene Village, Maritengngae District, Sidenreng Rappang Regency, have almost run optimally, it takes a high concentration in providing services in this case population administration, so the people are satisfied with the services provided.

Keywords


Quality; Service; Population Administration

Full Text:

PDF

References


Ahmadin, A. S. (2021). Pelayanan Stasiun Televisi Republik Indonesia Nusa Tenggara Barat (TVRI NTB) dalam Memenuhi Kebutuhan Informasi Masyarakat Kota Mataram selama Pandemi Covid-19 tahun 2020. Universitas_Muhammadiyah_Mataram.

Ariska, C. (2020). Kualitas Pelayanan Administrasi pada Kantor Dinas Perhubungan di Kota Prabumulih. POLITEKNIK NEGERI SRIWIJAYA.

Bratakusumah, D. S. (2001). Otonomi penyelenggaraaan pemerintahan daerah: Deddy Supriady Bratakusumah, Dadang Solihin. Gramedia Pustaka Utama.

Cahyono, E. A. (2017). Optimalisasi Sumber Daya Manusia Kepolisian Republik Indonesia dalam Peningkatan Pelauanan Publik di Kepolisian Resor Gresik. Airlangga Development Journal, 1(1), 10–20.

Goetsch, D. L., & Davis, S. B. (2014). Quality management for organizational excellence. pearson Upper Saddle River, NJ.

Hafiid, H., & Sugiarto, Y. (2020). Analisis Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Kerja Untuk Menghadapi Persaingan Tenaga Kerja Asing. Public Administration Journal (PAJ), 4(1), 43–53.

Harahap, Z. (2021). Analisis Kualitas Pelayan Publik Pembuatan Sertifikat Tanah di Kantor Badan Pertanahan Nasional Kota X. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 2(2), 27–30.

Haris, S. (2014). Partai, pemilu, dan parlemen era reformasi. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Hartini, S. (2011). Kewajiban Pegawai Negeri Sipil Memiliki Nomor Pokok Wajib Pajak (NPWP). Jurnal Dinamika Hukum, 9(1), 60–66.

Hayat. (2017). Manajemen Pelayanan Publik. PT Rajagrafindo Persada.

Hidayattullah, B. H. (2017). Kualitas Pelayanan Publik Bidang Administrasi Kependudukan Di Kecamatan Wonocolo Surabaya. JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2).

Mappaenre, A. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Administrasi dan Manajemen. Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Negara, U.-U. N. 5 T. 2014 T. A. S. (2014). Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara.

Nugroho, M., & Halik, A. (2016). Penerapan Standar Pelayanan Publik Pada Kelurahan Di Wilayah Kota Kediri. JHP17: Jurnal Hasil Penelitian, 1(02).

Ramdani, G. P. (2016). Kualitas Pelayanan Publik Bidang Administrasi Kependudukan di Kecamatan Bojongpicung Kabupaten Cianjur. PERPUSTAKAAN.

Rohman, A. (2010). Reformasi Pelayanan Publik. Reformasi Pelayanan Publik.

Siagian, S. P. (2005). Filsafat Administrasi. Gunung Agung.

Sinambela, L. P. (2011). Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: Bumi Aksara.

Suandi, S. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Belitang Kabupaten OKU Timur. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Studi Kebijakan (JIASK), 1(2), 13–22.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Yulianti, S. (2018). “Implementasi UU No. 24 tahun 2013 dan UU No. 39 tahun 1999 Tentang Hak Mendapatkan Identitas Kependudukan dalam konteks negara hukum dan hak asasi manusia (Studi di DISDUKCAPIL kota serang)”. Universitas Islam Negeri" SMH" Banten.


Article Metrics

Abstract view : 179 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muh. Fadlan, Andi Cudai Nur, Haedar Akib

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.