Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran IPA Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III SD Inpres Lanraki 2 Kecamatan Tamalanrea Kota Makassar

Hamzah Pagarra(1*), Nur Abidah Idrus(2),

(1) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
(2) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/publikan.v8i1.4362

Abstract


The objectives of this research are 1) To know the description of the usage of learning media video of IPA class III SD Inpres Lanraki 2 Subdistrict Tamalanrea Makassar City, 2) To know the description of student interest in third grade SD Inpres Lanraki 2 Tamalanrea Sub-District Makassar City, 3) learning videos of science to the interest of third grade students of SD Inpres Lanraki 2 District Tamalanrea Makassar City. This study used a quantitative approach. In this approach the data will be analyzed quantitatively by using statistics to test the hypotheses that have been prepared. The type of research used in this research is Pre- Experimental with the design of One Group Pretest-Posttest design research. Population and sample of this research is third grade student of Inpres Lanraki 2 2016/2017 academic year. Data collection techniques in this study are: questionnaires, observation sheets, and documentation. The data analysis technique used in this research is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. To see the difference, the data were analyzed using Paired Sample t-Test. Based on the results of hypothesis testing with inferential statistics shows there is a significant influence of the use of learning video media on the interest of learning IPA.


Keywords


video media; interest in learning; learning videos

Full Text:

PDF

References


Adriani, Ria. 2016. Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres Perumnas Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Skripsi. Makassar: UNM PGSD

Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bundu, Patta. 2012. Asesmen Pembelajaran. Makassar: Hayfa Press.

Daryanto. 2012. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.

Munir. 2015. Multimedia Konsep dan Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Musfiqon, HM. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Nasution, S. 2004. Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Pagarra, Hamzah. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Pada Siswa Kelas V SDN Kakatua Kecamatan Mariso Kota Makassar: UNM PGSD

Rima, Ega. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.

Rusman, dkk. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Press.

Sanjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Sardiman, A.M. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.

Sefriana. Andin. 2013. Deteksi Minat bakat Anak. Yogyakarta: Media Pressindo.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sinring, Abdullah, dkk. 2016. Pedomoan Penulisan Skripsi Program S-1. Fakultas Ilmu Pendidikan UNM Makassar.

Suhana, Cucu. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Sukardi. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan.Jakarta : Bumi Aksara.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: KENCANA.

Thomas. 2015. Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Keterampilan Proses IPA dan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SD Negeri Rejowinangun 1 yogyakarta. Skripsi.Yogyakarta: PGSD Universitas Negeri Yogyakarta.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Undang-undang Republik Indonesia Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wahab, Rohmalina. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.


Article Metrics

Abstract view : 2768 times | PDF view : 848 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Hamzah Pagarra, Nur Abidah Idrus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publikasi Pendidikan : Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan

ISSN 2548-6721 (online), ISSN 2088-2092 (print)
Email: publikan@unm.ac.id

Free counters!

 Creative Commons License
Publikasi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publikasi Pendidikan : Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan Indexed by